Ys VIII: Lacrimosa of Dana

Recenzovaná verzia: Nintendo Switch
Pridané 08. 09. 2018, Autor: Joey
 
Originálny názov:イース VIII -Lacrimosa of DANA-
Anglický názov:Ys VIII: Lacrimosa of Dana
Alternatívne názvy:Ys 8
Žánre:akcia, adventúra, fantasy, RPG
Témy:smrť, záhada
Platforma:PC, PS 4, PS Vita, Nintendo Switch
Rok vydania:2016
Veková hranica:12+
Grafický štýl:3D
Výrobca:Nihon Falcom
 

Keďže od svojich študentských čias som hrával veľké množstvo ťahových JRPG, posledné roky uprednostňujem práve tie akčné. Zistil som ale, že väčšina z nich je na jedno kopyto. Hlavne čo sa týka mechaník. Hráte za sexy dievčatá s rôznymi odhaľujúcimi kostýmami, ktoré sa ničia počas boja a odhaľujú spodnú bielizeň. Toto je asi gro väčšiny akčných JRPG hier v súčasnej dobe, keďže sú primárne zamerané na fanservis a príbeh hrá niekedy až tretie husle. Nájsť teda svetlú výnimku nie je jednoduché, ale nakoniec sa podarilo. Tou výnimkou je posledná hra z Ys série s podtitulom Lacrimosa of Dana.

Väčšina počuje o tejto sérii určite prvýkrát. Funguje na rovnakom princípe ako Final Fantasy séria, kedy každá nová hra v poradí má samostatný príbeh (až na prvé dve hry) s tým rozdielom, že hlavný protagonista zostáva nezmenený. A i keď sa začiatky série datujú od rovnakého času ako spomínané Final Fantasy, bohužiaľ zostala v tieni svojho konkurenta a veľa ľudí o nej ani nevie. Jedná sa tak o skrytý klenot, ktorý čaká na odhalenie. Popravde toto je prvá Ys hra, ktorú som mal možnosť hrať a očarila ma do takej miery, že som sa takmer okamžite stal fanúšikom tejto série.

     
Prostredie ostrova je prekrásne a ukrýva množstvo záhad. Aj keď sa zdá byť mapa prehľadná, občas vás zavedie do slepej uličky. Treba uznať, že niektoré potvory sú impozatné.

Na začiatku hráte za Adola. Je to dobrodruh, ktorý sa plaví loďou do novej krajiny aj s jeho parťákom Dogim. Počas plavby sa dopočuje, že sa blížia k tajomnému ostrovu, kde sa strácajú lode a nikto sa z toho ostrova ešte nedostal živý. V tej dobe na nich zaútočí monštrum podobné krakenovi a pošle loď ku dnu. Adol sa tak ocitá na danom ostrove a hľadá ďalších preživších. Ako prvú stretne Laxiu, ktorá sa pridá do jeho partie a po tom čo nájdu kapitána lode, založia malý tábor s cieľom preskúmať ostrov a nájsť všetkých, ktorí prežili. Rýchlo ale zisťujú, že to nebude také jednoduché, pretože ostrov skrýva desivé tajomstvá, ktoré postupne začnú vychádzať na svetlo. Je vidieť, že príbeh je primárnym článkom hry, pretože všetko sa odvíja práve od neho. Vtiahne vás to do deja a nebude sa vám chcieť hru len tak vypnúť. Okrem toho je príbeh miestami dosť emotívny, takže si možno aj trochu poplačete. Hlavne keď si obľúbite niektoré postavy. Na konci si tak budete priať, aby to malo ešte pokračovanie.

Oproti zabehnutému trendu v iných hrách je fanservis použitý iba raz a aj to dosť nezmyselný. Je vidieť ako keby bol podsunutý nasilu. Ide práve o spomínané stretnutie s Laxiou, kedy ju vidíte sa kúpať s uterákom v rieke. Keď zbadá Adola, tak jej uterák „nečakane“ spadne a Adol ju vidí tak, ako ju Boh obdaril, i keď kamera v tom momente dômyselne sleduje samotný uterák, takže nič zo spomínanej krásy neuvidíte. Divná vec je práve tá, odkiaľ Laxia zohnala uterák. V momente ako loď napadol kraken, akože stihla ešte v panike zájsť do svojej kajuty po uterák, lebo vedela, že keď ju vyplaví na ostrov, tak ako prvé sa pôjde kúpať do rieky? Celé je to trochu nezmyselné a nasilu pridané, ako keby autori chceli v očiach hráčov vytvoriť z týchto dvoch postáv pár. A čo je ešte viac zaujímavejšie, žiadny ďalší fanservis v hre už nenájdete. Teda ak nepočítam možnosť navoliť hlavným postavám ako kostým plavky, čo je voliteľná možnosť.

     
Sranda parta. Dostatok medicíny je pri boji s niektorými nepriateľmi kľúčový. Špeciálny úhyb si vyžaduje dokonalé načasovanie.

Postupne mapujete celý ostrov a nachádzate nových ľudí, ktorí sa stanú členmi tábora. Niektorí z nich sú remeselníci a pomôžu vám napr. s výrobou nových zbraní, brnenia, kostýmov alebo nápojov na obnovu zdravia. Okrem hlavného príbehu môžete plniť aj vedľajšie úlohy, ktoré vám zadávajú zvyšní členovia tábora, vďaka čomu nielenže zveľaďujete tábor samotný, ale zvyšujete si tým aj ich náklonnosť. Keď dosiahnete náklonnosť na maximum, môžete sa niečo o dotyčnej postave dozvedieť viac. Navyše niektoré cesty sú zatarasené kameňmi alebo stromami a uvoľniť ich môžete ak dosiahnete určitý počet ľudí v tábore. Je to zaujímavý spôsob, ako postupovať v skúmaní ostrova.

Súbojový systém je výborný a intuitívny. Máte k dispozícii bežný útok, ktorý nabíja SP a potom špeciálne útoky, ktoré SP míňajú. Ešte je aj extra útok, ktorý má samostatný ukazateľ a nabíja sa veľmi pomaly. Pri jeho aktivovaní čas zastane a počas toho zoberiete nepriateľovi slušnú porciu života. Zo začiatku si vystačíte s bežným útokom, avšak neskoršie to nebude stačiť. Počas boja sa učíte a získavate lepšie špeciálne útoky, aj keď od určitého momentu je ich možno už príliš veľa a väčšinu z nich nevyužijete. Máte k dispozícii aj odskok a obranu. Pokiaľ ich správne načasujete, dávajú vám výhodu spomalenia času na niekoľko sekúnd, kedy môžete útočiť do nepriateľa bez prestávky. Práve s týmto je spojený aj jeden veľký problém. Hra nepodporuje ani-cancel, inak povedané nie je možné aktivovať iný skill skôr, než sa dokončí animácia toho predchádzajúceho. Pokiaľ teda útočíte a potrebujete sa uhnúť alebo použiť obranu, často to nefunguje, alebo sa to vyvolá neskoro. Navyše obidva prvky musia byť aktivované na sekundu presne. Ak napríklad uhýbanie vyvoláte čo i len o sekundu skôr, tak zásah dostanete aj napriek faktu, že jeho animácia stále prebieha. Jeden jediný moment, kedy sa zdá, že ani-cancel funguje je pri ohňovom elemente Dany. Ale je to zjavne tým, že v danom elemente sú animácie jej útokov a odskokov tak rýchle, že odozva na všetko je takmer okamžitá.

Na začiatku sa vaša partia bude skladať z troch ľudí a neskôr pribudnú ďalší. Troch vybraných ľudí môžete prepínať ľubovoľne počas boja a každý z nich má nejakú špeciálnu vlastnosť, voči ktorej sú niektoré monštra menej imúnne. Pokiaľ zvolíte správnu postavu, nielenže rýchlejšie ochromíte nepriateľa, ale môže vám vypadnúť z neho viac vecí. Levelovanie postáv je vyvážené a nie je nutnosť ich grindovať, aby človek mohol pokračovať v príbehu. Expo dostávajú aj postavy, ktoré nie sú v rámci partie aktívne, takže nie je potreba ich pravidelne premieňať pre udržanie približne rovnakého levelu.

Na ostrove je roztrúsených obrovské množstvo truhlíc, ktoré dávajú materiály, brnenie, šperky či špeciálne predmety. Tieto predmety vám pomáhajú dostať sa na inak nedostupné miesta ako napríklad schopnosť dýchať pod vodou, vyššie skákať alebo osvetliť okolie, čo je dôležité pri nočnom bádaní. Brnenie a šperky zvyšujú základné štatistiky ako útok, obranu či HP. Majú však aj špeciálne schopnosti ako zvýšenie počtu dropov, rýchlejšia regenerácia SP alebo extra útoku atď. Okrem spomínaných vecí môžete aj zbierať ovocie, ktoré dopĺňa život alebo pestovať v tábore zeleninu, ktorá slúži na výrobu jedla a špeciálnych nápojov. Okrem obnovy zdravia majú zvyčajne aj bonusové krátkodobé účinky.

Ak sa rozhodnete prebádať celý ostrov a nájsť všetko čo sa dá, prípadne splniť všetky úlohy, tak počítajte, že strávite pri tom približne 70 hodín čistého hracieho času. Ak sa zameriate len na príbeh tak možno okolo 40 hodín. Avšak treba si dať pozor, pretože hra má viaceré konce a okrem jedného (toho správneho) zvyšné z nich nekončia príliš šťastne. Dokonca by som povedal, že až dosť debilne, vzhľadom na to, koľko času tej hre človek venuje. Je teda dôležité si uvedomiť, že ignorovanie niektorých aspektov nemusí byť dobrý nápad, pretože sa môže od toho odvíjať váš koniec hry. Tu by mohli autori trochu viac napovedať, čo je potrebné urobiť pre ten správny koniec. Ak totižto človek netuší, že hrá ma viac koncov, tak je len malá šanca, že sa dopracuje k tomu správnemu. A potom len bude krútiť hlavou, ako to debilne skončilo.

     
Okrem intra je anime scénok v hre žalostne málo. Ohňový element Dany využíva najsvižnejšiu ovládaciu schému v hre. 100 bodov pre autorov za výber tradičného oblečenia pre túto rasu.

Hra ponúka obrovské množstvo vedľajších činnosti, ktoré výrazne predlžia herný čas. Jedno z takých je rybárčenie. Tiene rýb vo vode určujú, kde môžete dostať najlepšie úlovky. Po nahodení udice čakáte kým sa nejaká nechytí a v tom okamihu začína quick time event. Musíte pravidelne stláčať správne kombinácie tlačidiel inak ryba unikne. A čím je väčšia, tým je celý proces lovenia náročnejší.

Ďalšou vedľajšou činnosťou sú raidy. Delia sa na dva typy. Obranný, kedy útočia monštra na váš tábor, a útočný, kedy naopak vy útočíte na ich hniezda. Pri útočnom raide musíte obsadiť všetky checkpointy a zničiť všetky hniezda. Následne sa objaví hlavný boss a po jeho eliminovaní ste vyhrali. Obranný sa nesie v podobnom duchu, ale máte omnoho viac možností ako si vylepšiť obranu tábora a pridávať tam nové veci ako návnady, bariéry či katapult a ďalej ich vylepšovať. Zo začiatku sú raidy príjemným spestrením hry, ale v neskoršom štádiu začnú byť skôr na príťaž.

Súboje s bossmi sú slušnou výzvou a občas potrápia, ale dajú sa zvládnuť. Hlavne treba mať pri sebe nejaké tie nápoje a ovocie doplňujúce život. Iba pri jednom z nich sa mi stalo, že som precenil svoje sily a pustil som sa omylom do bossa, ktorý bol o 15 levelov vyšší ako ja. Vďaka tomu som narazil na ďalší problém. Pokiaľ začnete bojovať s bossom, nie je možné boj ukončiť inak ako načítať poslednú uloženú pozíciu, čo je úplná hlúposť. Keď aj celá partia umrie, tak ponúkne iba možnosť opakovať alebo opakovať s nižšou obtiažnosťou. Našťastie, automatické ukladanie funguje dobre, takže som neprišiel o veľa času, ale i tak ma to nahnevalo. Keby som sa mal spoliehať iba na bežné uložené pozície, tak by som prišiel o niekoľko hodín času.

     
Pri návrate do tábora si vždy môžete všimnúť menšie alebo väčšie zmeny.  Niektorí bossovia predstavujú veľkú výzvu.  V zápisniku hlavného hrdinu môžete nájsť všetko, čo potrebujete vedieť, vrátane štatistík.

Poslednou negatívnou vecou je, že hra podporuje kostýmy pre hrateľné postavy, ale počet všetkých kostýmov sa dá v podstate spočítať na prstoch dvoch rúk. Osobne to vidím ako nevyužitý potenciál. Ak by bol kostým pekný, nemal by som problém ho zakúpiť aj ako DLC. Namiesto toho je ponúkaný len materiál a iné nepotrebné veci do 2 eur za každý balík.

Celkovo ma ale hra príjemne prekvapila. Má pútavý príbeh, ktorý si udržiava konštantné tempo, takže nemáte pocit, že sa miestami vlečie. A aj keď občas preskakuje zo súčasnosti do minulosti a naspäť, vďaka čomu vzniká pár zaujímavých časových paradoxov, tak zachováva si svoju prehľadnosť. Súbojový systém je zábavný a svižný i keď náročný. Väčšina hlavných ako aj vedľajších postáv je sympatických. Vedľajšie úlohy a činnosti sú výborne vyvážené až na niektoré otravné raidy. Máte pocit, že tábor žije a vidíte ako sa postupne rozrastá a zveľaďuje. Prostredie ostrova je aj na vzdory grafiky stále očarujúce. Switch verzia prekvapivo vyzerá pekne aj pri TV móde, i keď občas kvalita textúr viditeľne klesá, keď je na okolí priveľa postáv a objektov. Nebyť tých drobných problémov, tak by to bola priam dokonalá hra. Ale veľa jej k tomu nechýbalo. Osobne sa už neviem dočkať, čo prinesie ďalšia časť série a možno sa poohliadnem aj po starších častiach a niektoré vyskúšam.

Finálny verdikt: 9/10
Klady
pútavý príbeh
svižný súbojový systém
sympatické postavy
množstvo vedľajších úloh a činností
herný čas
Zápory
bez podpory ani-cancelu
nemožnosť zrušiť súboj s bossom
uhýb a obrana si vyžadujú až nezmyselne presné načasovanie
veľmi málo kostýmov
 

Komentáre

 
Nebol zatiaľ pridaný žiadny komentár.