Originálny názov:白蛇:缘起
Anglický prepis:Bai she: Yuan qi
Anglický názov:White Snake
Žánre:fantasy, romantika, dráma
Témy:láska, démon
Orig. rok vydania:2019

Biely had je zaujímavý film, na ktorý som narazila úplnou náhodou, keď som brázdila vody internetu a hľadala filmy, ktoré v blízkej dobe vyjdú. Zaujal okamžite, krásnou animáciou plnou žiarivých farieb, postavami s nádhernými hlasmi, prísľubom romantiky aj dobrej akcie.

Film je založený na starej čínskej legende o bielom hadovi. Dôležitosť tejto legendy v kultúre je jasná, keďže prvá farebná anime snímka z Japonska bola práve na motívy tejto legendy: Panda and the Magic Serpent (白蛇伝, Hakujaden) od štúdia Toei Animation z roku 1958, taktiež pekné dielo. White Snake však nie je priamo adaptáciou legendy, ale dokonca je jej prequelom. Nemusíte však o legende nič vedieť, aby ste si film pozreli. Keby Vás však zaujímala, stačí trošku pogoogliť, aj teta Wikipédia vás vie zoznámiť.

Xiao-Bai, biely had, je poverená zabitím vrchného náboženského radcu cisára (v anglickom dabingu dostal titul Generál). Ten kultivuje silu zabíjaním hadov a konzumovaním ich sily. Plán však nevyšiel a kráska sa prebúdza bez akýchkoľvek spomienok v malej dedinke lovcov hadov. Xu Xuan, ktorý Xiao-Bai zachránil sa s ňou zblíži a rozhodne sa pomôcť jej navrátiť pamäť. Medzitým si Hadia Matka myslí, že ju Xiao-Bai zradila a začne podnikať vlastné kroky...

Ako som už spomenula, animácia je skrátka krásna. Väčšinu času je prostredie ladené do žltej a červenej, čo dodáva nevšednú atmosféru. Skalnaté zelené hory tak typické pre vyobrazenie Číny však tiež nebudú chýbať. Mágia hlavnej hrdinky mi pripomenula čarovné schopnosti Elsy z Frozen. To vlastne vôbec nie je zlé, keďže Elsine sily boli zanimované na výbornú a presne tak boli ohromujúce aj čary Xiao-Bai. Veľmi zaujímavé bolo tiež spracovanie hadích démonov, zanimovať polohadích ľudí musel byť oriešok, schválne som ich do recenzie nedávala, aby ste neprišli o prekvapenie. Všetky pohyby sú veľmi svižné, a čo by to bol čínsky film bez akčných scén ako od šaolinských majstrov. Aj u tých ostala animácia dych berúca.

Film má 95 minút, čo je primeraná dĺžka. Stále by mu však svedčalo, keby mal o niečo dlhšiu minutáž kvôli príbehu. Je to veľmi pekný romantický film a bol by ešte krajší, keby sa venoval viac vzťahu dvoch hlavných hrdinov. Boje sú samozrejme lákadlom veľkej časti publika, ale takých filmov tu je už príliš veľa. Akčné scény totiž príbeh nepoháňajú. Pomáhajú síce docieliť dejový zlom, ale samé o sebe predsa nikam nevedú. Tá magická časť filmu je práve romantika aj keď je vzťah Xiao-Bai a Xu Xuana je urýchlený a tým trpí celý dej.

Na záver len dodám, že White Snake nie je určený mladšiemu publiku, tým myslím deťom. Je tu krv, násilie a aj nejaké narážky. Filmu sa podarilo spracovať zvyčajne nenávidené hady ako sympatické postavy, čo určite nebol jednoduchý oriešok. Príbeh má síce chybičky krásy, avšak ponechal vo mne len pozitívne pocity. Hlasy postáv sú zvolené skvelo, zvonivé hlásky žien aj sympatický hlas Xu Xuana vás budú držať v magickej starej Číne ešte dlho po dopozeraní.