Originálny názov:The Art of War: A Graphic Novel
Český názov:Umění války (komiksová adaptace)
Zaradenie:komiks
Počet zväzkov:1
Orig. rok vydania:2018
Autor:Pete Katz (Pete Katz) [kresba]

Niekedy pri brázdení kníhkupectiev a eshopov narazím na skutočne zaujímavé kúsky. Domov som si tak doniesla trebárs americkú mangu Amulet alebo krátky román Konec stříbrného věku na štýl Battle Royale s dôchodcami. A čo ešte len taká manga adaptácia Ježišovho života! Kto z vás má rád históriu určite počul už aj o diele Umenie vojny od čínskeho generála a stratéga menom Sun-c’ (prosím nechcite po mne to meno skloňovať, ešte teraz si nad tým lámem hlavu, či sa to vôbec dá!)

Veľký Sun-c’, vlastným menom Wu Sun žil niekoľko stoviek rokov pred naším letopočtom. Nepíšem priame storočia, pretože historici sa nevedia úplne zhodnúť. Všeobecne sa hovorí, že pravdepodobne žil v okolo roku 500 p. n. l., ale je možné, že nikdy ani neexistoval. Je tak preto, že záznamy o ňom pochádzajú z podstatne neskorších období a nie je spomínaný v dobe, kedy žil. (Zaujímavý fakt: Existencia Ježiša Krista je všeobecne prijatá historikmi, pretože o ňom existujú pramene z daného obdobia kedy žil a teda naozaj existoval.) Či už Sun-c’ žil alebo nie, je mu pripisované autorstvo textu Umenia vojny.

Múdra tohto diela sú nadčasové. Ovplyvnili mnohých mysliteľov a teší sa popularite dodnes. Keby sme ho mali porovnať s nejakým západným titulom s podobným prínosom pre svet, porovnala by som ho s politickými úvahami Machiavelliho v diele Vladár. Vďaka tomu si vyslúžilo naozaj mnoho prekladov aj adaptácií. Zatiaľ tou najzvláštnejšou je práve tá komiksová forma. Pete Katz, írsko-grécky ilustrátor a spisovateľ si zobral na mušku veľmi zložité dielo.

Bolo mi záhadou, ako sa z traktátu Majstra Suna podarilo spraviť komiks. Komiks však na prvý pohľad zaujme aj vďaka zvláštnemu viazaniu. Jedná sa o tradičné viazanie stehom dnes spojované predovšetkým s Japonskom, avšak túto formu viazania využívala tiež Čína, Kórea alebo Vietnam. Je to skutočne netypické a hlavne krásne. Dodáva to titulu jedinečnosť. Bojím sa len trochu, ako toto viazanie obstojí proti zubu času.

Základom príbehu je chlapec a jeho majster. Chlapec sa každý deň učí vojnovému umeniu práve cez vysvetlenie majstra, ktorý používa Sunovo Umenie vojny. Nič viac v tom vlastne nie je. Dá sa preto polemizovať, či kniha nie je skôr obrázkové čítanie s textom ako nejaký komiks. Určite sa dá pojať i tak. Autor vybral to najdôležitejšie zo Sunovho diela a vtesnal to do odstavcov popri obrázkom na pozadí. Nebola to jednoduchá práca a podarila sa mu slušne. Čítanie to nie je ľahké, bez ohľadu na to či bolo niečo skrátené/vynechané alebo nie, Sunove učenie a filozofia vyžaduje plné sústredenie.

Kresba komiksu je veľmi pekná. Používa veľa detailov a snaží sa pôsobiť realisticky ako sa to len dá. Musela zabrať naozaj mnoho času, vyzerá že skoro všetko je kreslené ručne  a v počítači sú dorobené už len finálne úpravy a detaily.  Jediná vec, ktorú neviem posúdiť je, nakoľko autentické kresby sú, hlavne čo sa týka dobového oblečenia, zbraní alebo architektúry.

Táto adaptácia je ideálna, keď sa chcete naučiť niečo nové, prípadne ste sa báli do Umenia vojny predtým začítať alebo vás proste len zaujíma história. Nehľadajte tu nejaký príbeh, rozprávanie majstra a chlapca je len akýsi podklad aby sa nám do Sunovej filozofie dostávalo ľahšie. Musím povedať, že je to jedna z najzaujímavejších kníh, ktoré som mala tú česť poslednú dobu čítať. Kniha síce nie je bezchybná, ale číta sa dobre a tému spracováva decentne. Kto už chce Umenie vojny naozaj študovať do hĺbky, stačí siahnuť po originálnej knihe a jej mnohých prekladov.

• Vydavateľstvo: Kontrast
  • Väzba: pevná
  • Jazyk: český