Český názov:Pokémon: Detektiv Pikachu
Žánre:akcia, komédia, detektívka
Témy:záhada
Orig. rok vydania:2019
Veková hranica:7+

Kombinácia Deadpool a Pikachu. Divné? Možno. Ale funguje to? Kupodivu áno.

Samozrejme Nintendo a The Pokémon Company by nedovolili, aby sa z ich milovanej populárnej značky stal nejaký prepadák. Americké adaptácie známych anime a hier nikdy nedopadli dobre, za všetko môžeme citovať Dragonball Evolution (2009), Death Note (2017) alebo Ghost in the Shell (2017) a z herných sa najnovšie do ledva (pod)priemerných filmov zapísali série ako Assassin's Creed (2016) či Tomb Raider (2018). Jedinou svetlou výnimkou sa tento rok stala Alita: Bojový Anjel a teraz sa k nej pridal aj Detektív Pikachu. Kým z úplne prvotného vyhlásenia tohto filmu som bola v rozpakoch, postupne sa moje nadšenie stupňovalo, ako ohlasy na internete hlásali úspech. Po premiére v kine začali dobrú zábavu naznačovať aj pozitívne hodnotenia na ČSFD, preto rozhodnutie vyraziť do kina bolo tentokrát rýchlejšie ako inokedy.

Hlavnou postavou je Tim Goodman, ktorý nemá Pokémonov veľmi v obľube. To sa však zmení po jeho príchode do Ryme City, aby našiel svojho otca, známeho detektíva Harryho Goodmana. Detektív je nezvestný a jediná Timova vôdzka je jeho partner Pikachu s detektívnou čiapkou. Čo je však zvláštne je, že Tim s Pikachu môže komunikovať! A nie, nepreskočilo mu, tento Pikachu so závislosťou na kofeíne skutočne rozpráva. Rozumie mu síce iba Tim, ale aj tak sa mu otvárajú nové možnosti pohľadu na svet. Ryme City je raj pre spolužitie Pokémonov a ľudí a mesto tak ponúka nové možnosti vôdzok a dôkazov, ktoré obyčajní policajti proste nemajú...

Pochopiteľne, hovoríme tu o Pokémonoch a preto treba film brať s miernym nadhľadom. Je to rodinný film, takže odmieta byť príliš temným a zároveň sa snaží vyhnúť dúhovým jednorožcom. Nájsť stred pre publikum od 7 rokov do 40 (aspoň taký je môj približný odhad demografie) je pekný oriešok. Ako sa ale ukázalo, nie je to nemožné. Je tu načrtnutých viacero tém, ale bohužiaľ rozoberať ich by nútilo vyzradiť nejaký ten spoiler.

Najčastejšie sa samozrejme objavujú Pokémoni prvej generácie, ktorí sú najpopulárnejší a aj najznámejší. Svojou roztomilosťou tak na vás budú útočiť z prvej generácie Jigglypuff, Squirtle, Charmander, Cubone, Eevee, Growlithe... ale na plátne sa mihli aj ďalšie generácie a mnohých určite poteší populárna finálna evolúcia štartéra zo šiestej generácie hier XY, Greninja. Dokopy môžete postrehnúť niečo okolo 60 typov Pokémonov, takže majte oči na stopkách!

Detektíva svetovej úrovne v podobe roztomilého Pikachu s amnéziou (a závislosťou na káve) si zahral Ryan Reynolds. Ryan vraj pôvodne úlohu vo filme odmietol, nakoniec sa ale nechal nahovoriť jeho dvojročnou dcérou. Tejto malej princeznej sa môžeme poďakovať, Ryan odviedol skvelú prácu. Ale, pretože Deadpool má fakt podrezaný jazyk, štáb má vraj dostatočný počet záberov nevhodných pre mladistvé publikum, aby vytvorili druhú verziu filmu, tentokrát pre dospelých. Je to fakt škoda, že sa tieto zábery nikdy nezanimujú aspoň do malých ukážok pre potreby internetu... Inak Reynolds pôvodne chcel Pikachu dabovať ako hrubého detektíva ostrieľaného skúsenosťami, ale producenti mu povedali, aby bol proste sám sebou. Vďaka tomu vznikol sympatický Pikachu, ktorý je roztomilý, zábavný a aj emotívny keď to situácia vyžaduje. Tento Pokémon je jednoznačne hybnou silou filmu.

Ľudského protagonistu Tima Goodmana stvárnil dvadsaťtri ročný Justice Elio Smith. Justice zatiaľ nie je vo filmovom svete známy, zatiaľ si zahral len v pokračovaní Jurského sveta (2015), Jurský svet: Zánik ríše (2018) a tento film nie je veľmi dobre hodnotený... Tento rok vyjde ešte aj romantická dráma All the Bright Places, zatiaľ bez preloženého názvu, kde si zahrá Theodoreho Fincha, jednu z hlavných postáv. Podobne ako mnoho z nás, aj Justice vyrastal na Pokémonoch, vraj začal s hraním u druhej generácie Pokémon Gold a pre potreby filmu si znovu pozrel aj prvé epizódy anime seriálu.

Animačne je film veľmi pekne spracovaný. Síce je tá animácia mierne viac viditeľná ako je treba, Pokémoni ale vždy hrali na zmysly hlavne mnohými výraznými farbami, takže spraviť tlmenejšie (za to realistickejšie) farby by ubralo isté čaro, rovnako ako aj realistickejšie stvárnenie vreckových príšer. Mnohým potvorkám sa jednoducho pridal počet chlpov a vyzerajú ako roztomilé plyšáčiky, napr. Charizardovi sa zase pridalo na textúrach aby vyzeral viac realisticky ako plaz, a je to skutočne dobrý kompromis medzi hyperrealistickým a 2D animovaným Charizardom.

Štáb spolupracoval priamo s odborníkmi z The Pokémon Company, aj to je dôvod, prečo vo filme dokázali verne zobraziť každého Pokémona. Ken Sugimori, čo je mimochodom dizajnér, ktorému vďačíme za originálny vzhľad prvých 151 Pokémonov a sám osobne dohliadal na filmové dizajny. Do tímu bol pribraný aj umelec RJ Palmer, ktorého kresby realistických Pokémonov ste určite zahliadli na Googli. RJ Palmer pochádza zo San Francisca a momentálne je zamestnatný v Ubisoft San Francisco (South Park: The Fractured But Whole, Rocksmith), čiže je to tiež expert vo svojom obore. Dôraz bol kladený aj na Pokédexové dáta. Tie napríklad samotný anime seriál zanedbáva, takže Satoši (Ash Ketchum) raz mal na ruke bezproblémovo Flechindera (16 kg), zdvihol do vzduchu Pigniteho (55,5 kg), držal v náručí Larvitara (72kg) a Hippopotas, s ktorým raz liezol na lane má 49.5 kg. Je to jedno veľmi silné dieťa... Vo filme sa však v rámci možností snažili váhu dodržať, aj keď v prípade Psyducka ju museli trochu znížiť, inak by ho postava neutiahla.

Mnohým je určite jasné, že film vznikol podľa rovnomennej hry na Nintendo 3DS a ja dúfam, že recenziu na túto hru, ktorá vyšla v roku 2016 vám neskôr tiež dodám. Ak vás Detektív Pikachu nadchol a vlastníte Nintendo, môže to byť príjemným doplnkom k filmu, resp. alebo teda skôr výborným doplnkom k hre je aj film, ale práve táto hra u nás až tak známa nie je.

Dá sa férovo povedať, že film si určite nájde fanúšikov aj odporcov. Pokémon ako značka nikdy nebola pre všetkých aj napriek jej vysokej popularite. Kto tomuto fenoménu neprepadol v minulosti, tento hraný film bude asi ťažko spĺňať kritéria kvalitnej zábavy pre takéhoto diváka a takému divákovi určite odporúčam nájsť si inú zábavu na večer, pretože tento film by asi pre neho nebol. Kto však Pokémonov pozná, možno na nich dokonca vyrastal v deväťdesiatych rokoch, ten si užije vlnu nostalgie a rôznych referencií. Príbeh má mierne pomalý rozbeh, zaujímavý zvrat a rozprávkový nádych so skrytým temným podtónom. Film samozrejme hodnotím práve ako mierny znalec tejto frančízy (áno, svojho času som ich chytila všetkých), preto moje hodnotenie vyplýva zo stránky diváka-fanúšika. A hlavne, Pikachu je proste neodolateľne roztomilý!