Anglický prepis:Okami
Anglický názov:Okami
Žánre:akčná adventúra
Platforma:PS 2, Wii
Orig. rok vydania:2006
Výrobca:Clover Studio Co., Ltd

Okami patrí medzi staršie hry. Vydaná bola v roku 2006 pre PS2, o dva roky neskôr aj pre Wii. Avšak nezískala si na západe až takú pozornosť, akú by si zaslúžila. Čo je škoda, pretože pod pokrievkou jednoduchej grafiky sa skrýva komplexný príbeh a zaujímavé herné mechaniky.

Príbeh je zasadený do japonskej histórie kombinujúcej ich mytológiu, folklór a legendy. Prevezmete úlohu bohyne slnka Amaterasu, ktorá vzala na seba podobu bielej vlčice. Do toho vám asistuje Issun, arogantná a ukecaná bytosť cvrčkoidnej rasy s dospeláckym humorom a štipľavými poznámkami. Práve Issun dodáva príbehu zaujímavý aspekt i keď zo začiatku je až príliš ukecaný. Vašou úlohou je poraziť Oročiho, démona, ktorý sa prebudil zo storočného spánku. Aspoň o to vás žiada na začiatku Sakuja, bohyňa lesa a ochrankyňa dedinky Kamiki.

Čím rýchlejšie démona porazíte a čím menej od neho schytáte, tým získate väčšiu odmenu. Obnova prírody patrí k najkrajším animáciam v hre. Časoviek nie je veľa, ale zato su veľmi zaujímavé.

Aj keď cieľ máte jasný, aby ste sa mohli postaviť Oročimu, musíte zosilnieť, pretože tiež ste sa doslova vyhrabali zo zeme pár minút dozadu. Tu sa dostáva na radu otvorenejší svet hry, kde pomáhate obnovovať prírodu, riešiť problémy ľudí a iných bytostí, kŕmiť zvieratá, bojovať proti démonom a iné veci, za čo si vás začnú vážiť a rešpektovať. Tak získavate body, ktoré následne zamieňate za vyšší život, viac atramentu do štetca či väčšiu peňaženku. Ide v podstate o RPG prvky i keď nečakajte nejakú komplexnosť.

Keď vám začne liezť niekto na nervy, tak ho môžete uhryznúť, alebo sa mu zahryznúť do oblečenia a ťahať ho pol dediny, či zhodiť ho na zem a poskákať po ňom. Inými slovami veci, ktoré robia bohovia, keď sa nudia.

Niektoré poklady sú viditeľné iba v noci. Môžete sa naučiť množstvo nových skillov. Nakupovanie u obchodníkov je rutina. Občas narazíte na zaujímavú vec.

Postupne môžete získať alebo kupovať nové zbrane, jedlo, ktoré vám obnoví viac zdravia, či amulety, ktoré vám pomôžu v boji. Iritujúcim faktorom pri tejto činnosti je ale fakt, že zakaždým keď zoberiete akýkoľvek predmet, tak hra vypíše, k čomu daný predmet slúži. Keby to urobilo pár krát na začiatku, bolo by to v poriadku, ale keď nejaký predmet už beriete po stý krát a stále vám píše že načo slúži, máte chuť tú tabuľku vytrhnúť z hry a oplieskať to o hlavu tomu, kto to vymyslel.

Jedným z kľúčových prvkov v hre je štetec tzv. Celestial Brush, ktorým vyvolávate rôzne útoky alebo kúzla. Vďaka nim si môžete zjednodušiť boj, skrátiť cestu alebo otvoriť nové lokácie. Keďže som hral Wii verziu, ako štetec sa používa WiiMote, čo je na jednej strane zábavné a zaujímavé, ale musíte si na neho dlhšie zvykať. WiiMote totižto nie je až taký precízny ako by človek chcel, občas nereaguje dobre a občas ani hra nezaznamená kresbu i keď je nakreslená správne. Boli okamihy, kedy som mal chuť to zabaliť práve kvôli týmto problémom. Ešte šťastie, že sa kreslia iba jednoduché geometrické tvary a čiary. Pri zložitejších kresbách by asi každý zahodil ten WiiMote niekam. Beriem to ale tak, že toto je problém výlučne iba pre Wii verziu hry, preto nijako neovplyvní výsledné skóre. Čo ale ovplyvní skóre je kamera. Aj keď je môžné kameru manuálne natáčať, počas bojov, či časovkách sa s ňou nemáte čas hrať a tá kamera sa vždy dokáže nešťastne natočiť vo váš neprospech, hlavne keď potrebujete použiť štetec.

So štetcom máte na začiatku len jednoduché kúzla a útoky spojené s obnovou zeme a prírody, ale neskôr dokážete ovládať vodu, oheň, vietor, ľad alebo dokonca usmerňovať blesky pri búrke. Tieto schopnosti postupne získavate objavovaním hviezdnych znamení na oblohe a po správnom doplnení súhvezdia sa majestátne (a občas aj komicky) znesie z oblohy dané zviera zo známeho zverokruhu.

Vďaka týmto unikátnym schopnostiam sa nielenže dostanete k truhliciam, ktoré predtým blokoval oheň alebo boli zamrznuté v ľade, k novým miestam, ktoré boli nedostupné, ale hrajú aj veľmi dôležitú úlohu pri boji s nepriateľmi a démonmi. Už na začiatku si všimnete, že niektorí protivníci sa nezabíjajú tak ľahko. To preto, že každý nepriateľ má nejakú slabinu a na tú slabinu musíte dôjsť. Inak do neho môžete udierať aj pol hodinu, kým uberiete dostatok života. Dovtedy ale zabije on vás. Tou slabinou môže byť vietor, oheň alebo voda prípadne aj kombinácia spomínaných vecí. Napr. démonovi so šamisenom musíte pomocou štetca preseknúť struny, démona s dáždnikom odfúkne vietor a počas toho aktu je zraniteľný.

Keď narazíte na nového nepriateľa, môže byť jeho zabitie veľmi komplikované kým neprídete na správny spôsob. A na ten spôsobom musíte prísť sami, pretože hra vám nijako nenapovie. Aspoň teda kým jedného z nich nezabijete. Potom sa pridá do zoznamu démonov, kde je popísaný aj spôsob zabitia. Toto je aspekt hry, ktorý ocenia hlavne hráči zo starej školy. Pre mladších hráčov nemusí byť zábavné stále umierať, kým neprídu na správny postup. Ja osobne som tiež mal veľké problémy s niektorými z nich a v daný moment by ma potešilo, keby hra hodila aspoň malú kosť v podobe nápovedy.

Jedna z minihier. Hľadáte zdroj podzemnej vody prebíjaním sa cez skaly, zeminu a kamene. Súboje s bossmi sú zábavne i keď menej náročné, ako by človek čakal. Občas sa hráte na prepravcu.

S hádankami je to bohužiaľ veľmi podobné. Progresom sú hádanky viac prepracovanejšie a komplikovanejšie, avšak hra vám veľmi nepomôže. Občas hodí nejakú nápovedu, ale musíte dobré sledovať konverzáciu niektorých postáv a dobre tomu porozumieť. Hra vôbec nevedie za ručičky, ako to v tejto dobe býva zvykom, čo opäť ocení stará škola. Musím povedať, že som sa občas dobre zapotil. Preto sa ani nečudujem, že priemerná herná doba má veľmi slušných 40 až 60 hodín v závislosti od toho, či sledujete len príbeh, alebo plníte aj vedľajšie úlohy a chcete objavovať zákutia sveta.

Naopak bossovia sú prekvapivo ľahkí. So žiadnym som nemal nejaký vážny problém až na finálneho. Súboj s ním bol fenomenálny. Nebol ani tak ťažký, ako časovo náročný (bojoval som s ním viac ako 50 minút), pretože aj tu platí pravidlo hľadania slabín, ale zároveň to bola neskutočná výzva. Na začiatku vôbec netušíte čo máte robiť až je to chvíľu frustrujúce, ale keď postupne začnete získavať prehľad, je to až neuveriteľná satisfakcia, keď mu začnete nakladať do nosa.

Issun a jeho dospelácky humor. Príbehoví protivníci sú omnoho ťažší ako bossovia. Veštica vám môže občas pomôcť malými nápovedami, ale nebude to zadarmo.

Aj keď po grafickej stránke sa nejedná o nejaký skvost, prostredia sú na prekvapenie pomerne rozľahlé a hlavne rôznorodé. Na každom kroku učarujú krásy japonskej krajinky. Aj pravidelné striedanie dňa s nocou má svoj význam. Niektoré činnosti je možné vykonávať iba v noci ako aj niektoré zakopané truhlice je vidieť iba v nočných hodinách. Noc je ale bohužiaľ veľmi krátka, avšak vďaka štetcu ju budete môcť v neskoršom štádiu postupu kedykoľvek vyvolať. A do toho všetkého výborne zapadá aj hudba zasadená v určitom prostredí či momente. Čím bližšie ste k bossovi, tým je prostredie pochmúrnejšie a z hudby máte až zimomriavky.

V hre sa môžete naučiť aj nové bojové schopnosti, vylepšiť tie aktuálne, či získať skilly určené pre ďalšie bádanie a objavovanie. Stačí navštíviť majstra bojových umení a dobre mu zaplatiť.

Ďalšia zo zaujímavých minihier v podobe chytania rýb. Štetec je vaša predĺžena ruka. Nové schopnosti pre štetec získavate od zvierat zverokruhu.

Hra obsahuje aj minihry, ktoré sú veľmi podarené i keď niektoré pomerne ťažké. Napríklad vašou úlohou je dostať človeka k prameňu pod zemou. Rozbíjaním správnych kameňov určujete nielen váš postup, ale aj postup spoločníka, čo sa často vymkne z pod kontroly. Ďalšou zábavkou je chytanie rýb, ale aj to môže byť vo vyšších leveloch extrémne náročné.

Celkovo hra príjemne prekvapila. Aj keď som počul na hru veľké množstvo pozitívnych reakcií, čakal som skôr nejakú koridorovú záležitosť s jednoduchým príbehom a hrateľnosťou. Namiesto toho som dostal naservírovanú takmer dokonalú hru s výborným príbehom, skvelou hrateľnosťou, dobre vybranou hudbou a unikátnymi hernými prvkami. Škoda len, že dokonalosť narúša nešťastná kamera a niekoľko otravných prvkov. Pokiaľ ste ale majiteľmi PS2, PS3, Wii alebo WiiU a ešte ste túto hru nehrali, tak nie je nad čím váhať.

UPDATE: Od 12. 12. 2017 je HD verzia z PS3 dostupná aj na PC (len digitálne), Xbox One (len digitálne) a PS4.

Finálny verdikt: 9/10
vizuál hry a prostredie