Český názov:Princezna Mononoke
Žánre:adventúra, fantasy
Témy:jókai, láska, násilie, vojna, kami
Orig. rok vydania:1997
Pôvodné dielo:originál
Štúdio:Studio Ghibli, Inc (株式会社スタジオジブリ)

Princezná Mononoke nie je nikomu neznáma. Film, ktorý obdivujú i hollywoodske hviezdy sa teší z obrovského úspechu. Mijazakiho diela sú zmesou fantázie a realistického pohľadu na svet, čo sa odráža v každom filme a Princezná Mononoke nie je výnimkou.

Náš príbeh sa začína ďaleko na východe, pravdepodobne v regióne Tóhoku na ostrove Honšú v malej osade, kde bývajú ľudia starého kmeňa Emiši v Japonskej histórii prezývaní i Ezo alebo Ebisu. Ľudí žijúcich v mieri napadne obrovský démon Tatarigami. Tunajší princ Ašitaka sa démona pokúsi zastaviť za pomoci jeho „vznešeného ora“ priamorožu Jakulla. Boj neskončí bez ujmy a síce Ašitaka vyhral, utrpel zranenie pravej ruky, akúsi démonskú popáleninu, ktorá sa ako kliatba bude postupne šíriť telom, až ho zahubí. Démon však nebol vždy démonom, bol to pôvodne diviačí boh zranený ľuďmi a postupne pohltený pomstou. Ašitaka sa tak vydáva na strastiplnú cestu za odhalením pravdy a nájdením lieku pre jeho kliatbu.

Princ Ašitaka vo výhľadni,
vždy pripavený k boju.
Nielen skvelý lukostrelec,
ale aj skvelý jazdec.
Duchovia Kodama sa
stali ikonickou tvárou filmu.

Je to zvláštne, ako sa film volá Princezná Mononoke, keď celý čas tu hovorím o princovi Ašitakovi. Hajao Mijazaki sám povedal, že s názvom váhal a nakoniec ho chcel premenovať na „Príbeh o princovi Ašitakovi“.  Mimochodom, Mononoke znamená prízrak či démon a princezná prízrakov vo filme naozaj je.

O hudbu sa postaral Joe Hisaiši, rovnako ako v mnohých iných Ghibli filmoch spoločne s ďalšou Mijakaziko legendou Cesta do fantázie. Je to jeden z najkrajších OST zo všetkých anime čo som kedy videla. Bez ohľadu na tie roky dozadu, stále si ju držím v srdci (aj aj v počítači :-D).

Hajao Mijazaki je známy detailista. To sa odráža okrem hudby i na prostredí. V snímke uprostred lesa uvidíte ako lietajú nad jazerom vážky, posácané stromy, stopy zvierat, zlámané rastliny... Určite vám toto dielo na očiach ulahodí. V porovnaní s inými animovanými kúskami z 90-tych rokov Japonska je to obrúsený blyštiaci sa diamant, ktorý nezaostáva ani za súčasnými filmami.

Počas cesty stretne mnoho ľudí... ... aj zvieracích bohov zo západu,...  ... a zamieša sa do väčšieho konfliktu.

Najviac z celého anime sa mi však páčili postavy. Nie je tu klasické rozdelenie "hrdina" a "záporák". Nikto nie je bez viny. Postavy sú jednoducho ľudské. Ľudia ničia a zabíjajú aby prežili, ale neboja sa ani pomáhať. Zaujímavou čerešničkou je aj samotný dabing.  V anime dievčatá väčšinou hovoria hlasom, ktorý znie detsky. Tu bol pre „princeznú Mononoke“ zvolený perfektne pasujúci dospelý ženský hlas, rovnako tak pre pani Eboši.

Ešte v žiadnom anime som zatiaľ nevidela, že by sa toľko piplali s každou rastlinkou, stromčekom, a celkovo prostredím... no jednoducho obvykle sa dáva prednosť jednoduchšiemu pozadiu oproti pekným postavám. A počet snímok za sekundu v stabilných scénach býva tiež zvyčajne malý v porovnaní stým, čo nám tento film dáva. Postavy nie sú oproti pozadiu o nič horšie. Dizajnovo jednoduché ale stále prepracované do detailov, je to presné vyváženie vhodné pre dobu, v ktorom sa dej odohráva. Na farby je film pestrý, nie je to ale žiadny Pokémon. Je to jednoznačne jeden z kúskov, ktorý treba za život vidieť. Pokiaľ sa dá, určite siahnite po blu-ray kvalite, neoľutujete.

Finálny verdikt: 10/10