Ľaliové deti

Pridané 30. 06. 2020, Autor: Youko Akira

Väčšinou si indiánov spájame s USA. Ale aj Kanada má početné domorodé obyvateľstvo. Síce si ju dnes väčšinou spájame s divokou prírodou a s Britským spoločenstvom národov, pod prvotným pozlátkom sa nájde rovnako krvavá história plná rasizmu a diskriminácie voči domorodcom ako u ich južných susedov.

Volám sa Lydia Gundersonová, ale v Cross Lake som nemala nijaké meno, iba číslo.
...
To moje bolo 44 a sprevádzalo ma celých sedem rokov strávených v internátnej škole.
...
Moja najlepšia kamarátka mala číslo 58. Dodnes neviem, ako sa volala v skutočnosti.

Matthew Scott je starý Krí, ktorý prednedávnom ovdovel. Zatrpknutému starcovi ale do života nenazdajky vstúpi nový sused, beloch Daniel Tait, ktorý uteká pred drogovou minulosťou. Matthew tak zisťuje, že nie každý métis musí byť zlý. Daniel Tait uteká pred minulosťou do ďalekého mesta, kde je opustený dom po jeho starej mame. Utečie ale z problému do problému, keď sa stane hlavným podozrivým z vraždy. Do toho za ním príde starý sused a žiada zvláštnu pomoc. Tantoo Hartnerovú zase ťažia iné tiene minulosti. Balerína na dôchodku sa musí popasovať s psychickou nestabilitou jej ovdovenej dcéry. Do toho ju navyše starý priateľ žiada, aby vystúpila pred davom na Národnom zhromaždení Indiánov, kde má opísať svoje detstvo na internátnej škole. Problém je v tom, že by bola najradšej, keby tieto spomienky mohla nadobro spáliť a už sa k ním nevracať. Jej názor ale zmení neočakávaná návšteva.

Tri osoby s boľavou minulosťou spojí zhoda náhod, či možno osud. Očami Tantoo a Matta sa vrátime ďaleko do štyridsiatych rokov 20. storočia, kedy boli na nariadenia vlády prevychované deti domorodého obyvateľstva v cirkevných školách. Potupy, rasizmus, násilie, zneužívanie... Tieto deti nečakalo nič dobré. Pocit opustenia a krivdy sa im zakorenil hlboko v srdciach.

​„Jaké je tvoje meno ty krysa?“ spýtal sa opäť Grizly.
Rozvlykal som sa. ​„Volám sa... Mahihkan.“
Špička cigarety vypálila na mojom predlaktí ďalší krúžok.
​„Mahihkan... Mahihkan!“ kvílil som od bolesti.

Fikcia sa prelína so skutočnými udalosťami, ako to už u autorkiných knihách býva. Na začiatku dej plynie veľmi pomaly, je to skôr jeden dlhý úvod na oboznámenie s postavami. Potom ale začne rozprávanie odsýpať naozaj rýchlo vďaka dvom naozaj výborným kapitolám venované minulosti postáv v internátnych školách. Príbeh detí sa vám dostane pod kožu a Erika Jarkovská naozaj majstrovsky opísala svet očami nevinných indiánskych detí, ktoré sa stali obeťami systému a keby len toho.

Daniel Tait síce stelesňuje problematiku generačnej medzery aj spojky, ale priestoru má málo. Minulosť na internátnych školách sa ho samozrejme netýkala, preto sa v knihe objaví len v súčasnosti, teda na začiatku a konci knihy. Je spájacím prvkom medzi postavami a pomocnou barličkou pre dej. Ani jeho detstvo nebolo pekné, ale jeho mladšia generácia má iné problémy. Aj tieto boli v knihe načrtnuté, ale jeho vnútornému boju nie je venovaného veľa času. Vyzerá to, že sa tu vlastne odohrávajú dve línie, kde v jednej sú hlavnými postavami Matthew a Tantoo a druhou je Dannyho príbeh. Myslím, že si môžem dovoliť povedať, že Daniel mohol pokojne dostať vlastnú knihu, v tejto sa mu nedostane dostatok spravodlivosti. Je však očividné, že autorka chcela poukázať na spolužitie dvoch odlišných generácií. Navyše je paradoxom, že práve Daniel pomôže starému Kríovi, pretože svet nie je čierno-biely. Prekvapivo aj mrzutý starec vo svojom pokročilom veku dá bielemu mladíkovi šancu. Danny tak ako postava nemá veľa síce priestoru ale aj napriek tomu zažiari v najlepšom svetle.

Ľaliové deti sa čítajú dobre. Navyše vypĺňajú prázdne miesto na slovenskom trhu venujúce sa tejto tematike. Roky 1939 - 1945 sa nám vryli do pamäte ako roky plné krviprelievania na frontoch po celej Európe aj svete, preto je jednoduché úplne opomenúť všetko ostatné. Svet ale pre vojnu neustal, svoje o tom vedia práve deti z kanadských cirkevných škôl, ktorých život sa nadobro zmenil v deň, kedy ich cudzí ľudia prišli vyzdvihnúť autobusom.

Recenzovaná verzia

Názov diela: Ľaliové deti
Autor: Erika Jarkovská