Český názov:Kočičí Host
Zaradenie:román
Témy:zo života
Počet zväzkov:1
Rok vydania:2001
Autor:Takaši Hiraide (平出 隆) [príbeh]

Od japonského básnika a kritika, Takašiho Hiraideho k nám prichádza hosť nezvyčajný. Chlpatý, so štyrmi labkami, roztomilými uškami a dlhým huňatým chvostíkom. Pohybujúc sa elegantne ale mrštne, toto zatúlané mačiatko nájde domov u chlapca od susedov. Len málokto však tuší, že Čibi má vlastne domovy dva, počas dňa i noci často zavítava k manželom bývajúcim vedľa.

„Čibi je takový můj dobrý kamarád v kočičí podobě.“

Príbeh zdanlivo o nudnom živote obyčajného manželského páru bez detí vás chytí za srdce. Manželia vo svojich tridsiatich rokoch, on redaktor, manželka korektorka. Bývajú spolu v rohu veľkého pozemku, kde majú prenajatý malinký domček v blízkosti Bleskovej uličky v pokojnej časti Tokia. Ich dni sú jednotvárne, až dokým ich raz nenavštívi tajuplný hosť v podobe mačky. Toto slobodné, ničím nepútané malé stvorenie s vlastnou osobnosťou manželov fascinuje. Postupne sa stáva centrom ich konverzácií a život je postupne o niečo radostnejší.

„Slovo osud jsem nepoužil proto, že bych je měl nějak zvlášť v oblibě. Říkám to proto, že čím častěji nás kočička navštěvovala, tím víc bylo zřejmé, že se začínají dít věci, které prostě jinak popsat nelze.“

Mačka s jednoduchým menom Čibi (čo mimochodom znamená malinká, či drobec) však nie je tak úplne hlavným aktérom v tomto príbehu. Pointou nemá byť rozplývanie sa nad chlpáčom, ale každodenná melanchólia sprevádzajúca japonský život. Dejstvo sa odohráva navyše v osemdesiatych rokoch, kedy japonskom otriasli správy o smrti cisára Hirohita a ekonomika začala spomaľovať. I napriek turbulentnej dobe sa však dni tohto manželského páru príliš nelíšili. Aj keď sa jedná len o všedný život, je táto kniha stále pútavá a poskytuje náhľad do fungovania japonskej spoločnosti. Nemá síce spád ani nejaký extrémny zvrat, aj tak vás bude držať a stránky budete naozaj hltať.

Knižka je malinká, vlastne sa nejedná o román, ale o novelu. Má dokopy 160 strán, ktoré majú široké okraje. Je to teda kniha naozaj len na jeden večer. České vydanie vydavateľstva HOST je spracované krásne. Mala som v ruke i to anglické, ale tvrdé dosky s prebalom s pekným dizajnom od Lucie Zajíčkovej ma jednoznačne oslovili viac. O tvorbe tejto krásnej obálky si dokonca môžete prečítať zaujímavý článok na jej stránkach. Prekladu sa zhostila Anna Křivánková, ktorá prekladala napríklad aj známy japonský román Paprika a mangu pod nakladateľstvom CREW.

Kočičí host je krásny príbeh o živote, ktorý by si nemal žiadny čitateľ nechať ujsť. Číta sa naozaj sám a utvrdí vás, že život nie je o veľkých veciach. Sú to tie maličkosti, ktoré hýbu svetom. Mačička Čibi im v tomto prípade dala len formu, akýsi manifest. A že sa jej to podarilo, o tom nepochybujem.