Originálny názov:Ghost in the Shell
Český názov:Duch ve stroji
Žánre:akcia, sci-fi, dráma
Témy:armáda, budúcnosť
Orig. rok vydania:2017
Pôvodné dielo:manga

Adaptácie z Hollywoodu nemajú vo svete anime veľký ohlas. Po takých adaptáciách ako sú Dragon Ball Evolution, Death Note, Avatar: Posledný vládca vetra či Fist of the North Star sa pripája k neslávnym kúskom aj legendárna značka Ghost in the Shell. Ešte že tá adaptácia Akiry a Cowboy Bebop im stále nevychádza. Za normálnych okolností by dej nebolo treba predstavovať, avšak táto adaptácia si vybrala iný smer ako pôvodné dielo.

Major je veliteľka Sekcie 9, špeciálnej jednotky určenej na boj proti kyber terorizmu. Sme v blízkej budúcnosti, všetko je riadené technológiou. Major je špeciálny prototyp bojového kyborga, celé jej telo je mechanické, iba jej mozog je ľudský. V spolupráci so Sekciou 9 sa snaží dostať zločinca, ktorý chce zničiť firmu Hanka Robotics. Hanka Robotics je svetový líder vo vývoji umelej inteligencie a navyše, je to spoločnosť, ktorá vyrobila jej telo. Počas vyšetrovania ale čím ďalej častejšie vníma zvláštne halucinácie a zdá sa, že sú s prípadom spojené. Nič nie je také ako sa zdá, všetko je úplne inak.

Na začiatku tu je snaha o replikovanie otváracej scény Making of cyborg z anime filmu. Bohužiaľ keď sa niečo replikuje druhýkrát, už to nemá taký dopad na diváka. Scéna pôsobí ako lacná napodobenina. Niekoľko dlhých minút filmu sú len vizuály, až na to, že vizuály sú veľmi slabé, CGI je veľmi očividné. Na prvý pohľad je vidieť obrovská inšpirácia Japonskom. Rôzne značky, písma, gejše, architektúra, všetko inšpirované Japoncami. Napriek tomu ich ale veľa nevidíme, a to sa pôvodný film samozrejme odohráva v Japonsku. Očividní Japonci sú len Togusa a Aramaki. Aramaki dokonca v celom filme hovorí len Japonsky a to aj keď je konverzácia v Angličtine.

Pôvodný Ghost in the Shell bol skvelý aj preto, že v centre jeho deja je silná žena, ktorá vie čo robí. Má síce svoje dilemy, tie ju však vo výkone práce neovplyvňujú a dokáže sa o seba postarať sama. Vo filme je však Major naozaj slabota. Stratená vo svete zmietaná pochybnosťami o sebe aj svete okolo seba. Fanúšikovia vedia, že Sekcia 9 je poskladaná z bývalých vojakov, veteránov s vysokým podielom kybernizácie, najlepších vo svojom obore s výnimkou Togusy. V tomto filme je ale jediný plne vybavený armádny kyborg práve Major. Čo bolo v anime samozrejmosťou, je tu ešte len v plienkach. Kyborgovia sú len armádne prototypy, v bežnom živote ich stále nevidíte.

Film sa sústreďuje na tému existencie a identity. Celé to je ale zastreté nesúrodým dejom a nelogickými rozhodnutiami. Celé vyšetrovanie pôsobí neprofesionálne, napr. telo zavraždenej osoby do príchodu Sekcie 9 zrejme nikto nepreskúmal, alebo fakt, že členovia Sekcie 9 vyzerajú ako keby nevedeli čo robia. Pri pozeraní ma dostali aj scény spojené s hackingom a dátami. Hacking samotný tu je vyjavený ako horor a dáta z disku sa zobrazujú ako nejaká spomienka. Proste celý film je veľmi zvláštny a nelogický. S GitS samotným toho naozaj veľa spoločného nemá.

Podtrhnuté a podčiarknuté, tento film je jedná veľká zlátanina pôvodného filmu, jeho pokračovania Innocence a ešte k tomu aj Stant Alone Complex série. Do toho mali tvorcovia potrebu premietnuť nejakú svoju originalitu (ktorá im nevyšla) a celý film sa navyše tvári z časti ako alternatívny prequel pre možný druhý diel. Odporúčam sa tomuto filmu vyhnúť širokým oblúkom, nezáleží na tom, či ste videli pôvodný film alebo nie. U mňa po rokoch zvíťazila zvedavosť a nikto mi už tieto dve hodiny života nevráti.

4