Zaradenie:manga
Žánre:akcia, adventúra, komédia, dráma, šónen
Témy:armáda
Počet zväzkov:27
Orig. rok vydania:2001
Autor:Arakawa Hiromu (荒川弘) [príbeh a kresba]

Alova plánovaná záchrana nakoniec skončila ako armádna misia s kopou následkov. Počas nej sa na scénu dostavil aj samotný diktátor King Bradley. S bratmi Elricovými tieto situácie trochu otrasú, nehovoriac o tom, že Al zase potrebuje výmenu automailu... Kým sa zase raz dávajú dokopy, príde do mesta zvláštny cudzinec z ďalekej krajiny Xing hľadajúci Kameň mudrcov.

Hneď na začiatku začíname zhurta a riadne temne. V poslednom zväzku prišlo šokujúce odhalenie a autorka Hiromu Arakawa pokračuje v šokujúcich odhaleniach ďalej. Nešetrí ani čitateľovými emóciami a riadne sa do nich oprie. Následne už to berie skôr ležérne a nechá nás konečne vydýchať u jednoduchšej akcie a trošku toho humoru. Máme tu pár záhadných postáv, zase nejaké nové otázky, dozvieme sa trochu viac o krajinách a politike sveta, vďaka čomu sa nám mierne zmení pohľad na celú sériu.

Kto pozeral prvú sériu z roku 2003, ôsma kniha je presne ten zlom, kde sa manga od anime úplne odlúčila. Sú tu postavy, ktoré sa do pôvodnej anime série nikdy nedostali. V nej dokonca ani nikdy neukázali mapu sveta so susednými krajinami. Všetky tieto informácie vyšli až neskôr v roku 2009 v sérii Full Metal Alchemist: Brotherhood, ktorá bola verná mange do poslednej scény a na MyAnimeList.net táto séria okupuje prvé miesto v rebríčku najlepších anime už dlhé roky.

Považujem naozaj za kľúčové spomenúť autorkinu prácu s postavami. V celej sérii ich je naozaj veľké množstvo, a postupne ešte pribúdajú. Nie sú ale do počtu, majú svoje povahy, silné a slabé stránky a hlavne svoje dôvody. Žiadne nudné ploché charaktery chrlené pásovou výrobou, podobajúce sa ako vajce vajcu. Dizajn je u mangy veľmi dôležitý, nemáme tu farby a anime kresba úplne nepatrí k tým veľmi unikátnym. Autorkin manga štýl je síce o niečo iný ako bežná manga produkcia, predsa len je ťažké spraviť každej postave inú tvár. Syndróm rovnakej tváre, ak ste tento názov ešte nepočuli, je bežný jav napríklad u 3D anime hier. Tváre, a hlavne účesy, sú všetky niečím odlišné a teda veľmi ľahko zapamätateľné.

Vzhľadom na skvelý dej plný akčných súbojov mi je naozaj ľúto, že manga u nás nevychádza vo väčších zväzkoch 3 v 1 ako to bolo napríklad u Ality. Takto človek musí čakať nejakú dobu kým vyjde ďalší diel, pričom je vytrhnutý z akcie. To však len utvrdzuje aká skvelá šónen manga Ocelový alchymista je. Obsahuje skvelú akciu, dobrý humor a aj slzy tvoriacu drámu, to všetko nielen v rámci niekoľkých zväzkov, ale často aj v jednej knihe. Takto dobrý balans troch prvkov v zaujímavom univerze sa proste často nenájde.

Ďakujeme vydavateľstvu CREW za recenzný výtlačok.

Finálny verdikt: 10/10