Alternatívne názvy:Castlevania: Lords of Shadow - Ultimate Edition
Žánre:akcia, akčná adventúra
Témy:upír
Platforma:PC, PS 3, Xbox 360
Orig. rok vydania:2010
Výrobca:MercurySteam Entertainment

Castlevania: Lords of Shadow je prepovedaný príbeh pôvodnej Castlevanie, ktorá bola v Japonsku známa ako Akumadžó Dracula. Pre mňa to bola prvá hra, ktorú som kedy dostala na počítač za maturitu v roku 2014. Na hru som sa náramne tešila, avšak nastali komplikácie v podobe starého počítača a neskôr aj gamepadu. Hra sa síce dá hrať aj s klávesnicou, chýba však podpora myši. Napriek tomu som hru s klávesnicou skúsila, nedokázala som však prejsť ani cez prvú úlohu a tak na ďalšie dva roky mi len neaktívne sedela kópia na poličke po aktivovaní na steam účte. Nemyslím si, že je hra nehrateľná ak nemáte ovládač, mne to ale nesedelo. Tento rok som si ale povedala, že si ju konečne zahrám s ovládačom, a tak vám prinášam túto recenziu.

Hra nás prenesie do Európy v roku 1046, 47 rokov pred dianím pôvodnej série (v tomto prípade hry Lament of Innocence, ktorá je chronologicky úplne prvá). Zatiaľ čo v originálnych hrách sledujeme klan Belmontovcov, ktorí bojujú proti mocnému Draculovi, v Lords of Shadow sa Dracula stane hlavným hrdinom, teda ešte ako Gabriel Belmont, rytier Bratstva svetla (Brotherhood of Light) a v prvom rade stále človek. Príbeh má formu knihy a každá časť hry je jednou kapitolou, ktorá má podkapitoly. Na začiatku každej misie nás rozprávač uvedie do deja, ktorý si na ľavej stránke knihy môžeme prečítať popri jeho výklade. Príbeh je alternatívnou verziou – teda nemôžeme rátať s tým, že sa pôvodná verzia zhoduje s Lords of Shadow.

Prvá kapitola začína pohľadom na osamelého jazdca v nočnom daždi. Gabriel sa blíži k dedine, z ktorej všetci utekajú. Dôvod k úteku je jednoduchý, tunajší ľudia sa boja vlkolakov.  Cieľ vašej prvej úlohy je teda jasný – pomôcť dedinčanom.

Prečo ale Gabriel postupuje tak nebezpečnú cestu? Dôvodom je láska a pomsta. Jeho žena Marie bola zavraždená a Gabriel je schopný upísať svoju dušu, aby vedel čo sa stalo. Jeho túžba po pomste ho zožiera, nedá sa však nič urobiť. Svetom sa šíri zlo a Gabrielovi nezostáva nič iné, ako proti nemu bojovať. Musí poraziť troch temných vládcov (Lords of Shadow) – vlkolaka, upíra a nekromancera, inak svet pohltí temnota.  Opustil Boh tento svet? Prečo dovolil aby mu vládlo zlo? Ako rytier Bratstva svetla by mu mal byť Gabriel oddaný, postupne ho však viera v Boha opúšťa. V Gabrielovi sa prebúdza niečo zlé.

Ako zbraň máte bojový kríž (combat cross), upírí zabijak, ako ho nazval stvoriteľ Gandolfi. Počas súbojov sa zbierajú body, ktoré slúžia ako mena na odomkýnanie kombo systémov. Všeobecne sa vo hre požívajú dva všeobecné útoky: prvým je útok na jedného nepriateľa a druhý je široko plošný útok, ktorý zasiahne všetkých nepriateľov v dosahu. Pomedzi to sú prepletené špeciálne akcie, ako trebárs stiahnutie nepriateľa k sebe či paralyzovanie. Naučíte sa aj krotiť nejaké beštie a použiť ich ako dopravný prostriedok, čo je niekedy nevyhnutné pre pokračovanie v odhaľovaní mapy.

U Lords of Shadow vám ale klasické rúbanie dvoch tlačidiel stačiť nebude. Každý z nich má nejaký špeciálny trik, ktorý musíte zistiť, podobne ako napríklad v Dark Souls. Na pomoc pri súbojoch s nepriateľmi vám pomôžu trebárs strieborné dýky, víly či svätená voda, ktoré sa sprístupnia počas hry. Po stretnutí nového netvora sa vám odomkne stránka v beštiári. Ten obsahuje všeobecné informácie, ilustráciu a po zabití prvého netvora aj jeho slabiny.

Problémom sa môže stať statická kamera. Mne osobne nenastali počas hry väčšie komplikácie, sú ale ľudia, čo sa sťažovali na problémy s prejdením misie z tohto dôvodu. Kamera v štýle God of War vám nie vždy môže natočiť potrebný uhol pri viacerých nepriateľov. Ja osobne som len pokračovala v kombách, kým som si nebola istá, že všetko leží na zemi. Raz za čas sa podarilo, že som jedného či dvoch nepriateľov nevidela a dostala som neželaný úder.

Z grafickej časti je hra milým prekvapením. Pôvodne konzolovka má peknú grafiku, ktorá môže konkurovať hrám doteraz. Scenérie boli dych berúce a krásne dopĺňali atmosféru hry. V hre je mnoho kinematických scén, takže lepšia grafika rozhodne nie je na škodu.

Ak však máte radi vedľajšie misie, táto hra vás sklame. Vzhľadom na to že vašou úlohou je zachrániť svet porazením pánov temnôt, Gabriel neotáľa žiadnymi bočnými questami.  Mapy sú tiež koridorové, nie je tam veľa možností na preskúmanie, v ceste vám stoja neviditeľné steny. V hre je na druhú stranu veľa hlavolamov a lezenia podobného Assassin’s Creed. Možno je trošku komické ako výborne vie Gabriel liezť po hladkých stenách či balansovať na brvnách, skoro ako keby ho učil samotný Altair. Lezenie je potrebné napríklad aj v súbojoch s bossmi, kedy samotný súboj je skôr o lezeckej zručnosti ako o zručnosti so zbraňou. Možno to niekoho sklame, pretože preferujú epickosť kolosálneho bossa a malého človeka s obrovskou mocou. Osobne to vnímam ako plus, keďže sa vďaka tomu vyhýbame monotónnosti a stále rovnakej rúbačke.

PC verzia obsahuje navyše aj dve doplnkové DLC. Priemerná doba hry je približne 35 hodín, podľa toho či idete vpred len v príbehu alebo sa snažíte aj objavovať svitky, kryštály a splniť trial misie. Mne hra zabrala asi 42 hodín s plne odomknutými kombami, niekoľkými trial misiami a takmer všetkými kryštálmi.  Každá časť kapitoly sa dá hrať znovu a znovu, takže nie je problém si zahrať obľúbené časti hry, alebo objaviť chýbajúce časti.

Pre mňa je Castlevania: Lords of Shadow podarená hra, ktorá ma aj napriek škole vtiahla do svojho sveta a neskončila som, až kým nebola hotová.  Hrala som na Knight úrovni, čo je druhá obťažnosť zo štyroch. Dalo by sa povedať, že v tomto prípade ľahká úroveň neexistuje a začína sa od normálu. V takom prípade je Knight úroveň vlastne ťažká a ďalšie dve pochopiteľne ešte ťažšie. A je pravda že som sa niekedy veľmi potrápila. Napriek tomu som si hru užila a odporúčam ju každému, kto má záujem Castlevaniu vyskúšať.

atmosféra
hlavolamy
boss súboje