Zaradenie:manga
Žánre:akcia, sci-fi, seinen
Témy:kyborg, súboj
Počet zväzkov:9
Orig. rok vydania:1990
Autor:Kiširo Jukito [príbeh a kresba]

Mesiace prešli ako voda a marec 2019 nám priniesol na jeho vlnách finálny diel českého vydania Ality. Z hrdzavého anjela sa stal nádherný rýchly a neľútostný zabijak, ktorý sa nebojí poslať do pekla kohokoľvek, kto sa jej postaví do cesty.

Desať rokov hľadania Idóa. Po ďalšom nebezpečnom súboji sa Alita tentokrát nenazdajky prebúdza v rukách krehkého fešáka Kaosa. Prenasledovanie šialeného vedca Desty Novy nekončí, Alita mu konečne začína šliapať na päty a spolu s ním sa zdá, že aj Idó už nie je tak ďaleko ako predtým. Odboj proti Salemu však rastie a krehký mier nahradí krviprelievanie. Prečo by Salemčania mali žiť ako vyvolení keď sú to obyčajní ľudia presne ako tí z Vrakoviska? Alita bude musieť čeliť viacerým neľahkým rozhodnutiam.

„Lidé majú své hranice. A boj spočívá v tom, že se v rámci těch hranic snažíš získat co největší slobodu! Vstaň, neboj se bloudit! To přece k hledání cesty patří!“

Pripravte sa na úžasné, vskutku veľkolepé súboje vo finálnej knihe uzatvárajúcej prvú sériu o kyborgovskej kráske Alite. Akcia, bezmocnosť, zúfalosť, ale aj nádej vo víťazstvo a lepšie zajtrajšky, toto všetko budú postavy vo veľkom finále zažívať. Výsledok ich snaženia sa však môže od vášho očakávania podstatne líšiť.

Jukito Kiširo je naozajstný majster akcie, všetky štyri knihy sú toho dôkazom. Kľúčový problém celej série je ale jeho rozprávačský štýl. Na začiatku podá veľmi jasné stanovené ciele a potom to vyzerá, ako keby si to všetko rozmyslel a odsunie príbeh skôr do úzadia, kým sa hrá s úplne inými aspektami. Tieto dejové odbočky však spôsobujú nekonzistentnosť deja a to je najväčšia slabina tejto mangy. Celý príbeh je skôr podmäzom pre výborné a majstrovsky zvládnuté akčné scény. Kresba je stále ohromujúca a hlavne veľké bitky, ktoré v štvorke čitateľov čakajú skutočne ohromia svojou kompozíciou a celkovým spracovaním. Rovnako tak dizajn postáv a aj šialené výstrelky Desty Novy si držia svoju vysokú latku nadštandardného výtvarného spracovania. Na druhú stranu by som však veľmi rada vytkla vzťahy medzi postavami, konkrétne vzťah, lásku, medzi Alitou a Figurem. Tí sa na krátko stretli v tretej mange, príliš veľa interakcie medzi nimi odhalenej nebolo, nebolo ani príliš jasné, že Alita môže myslieť aj na niekoho iného okrem Idóa. A predsalen, chemická reakcia sa udiala, títo dvaja k sebe cítia náklonnosť, aj keď nejakú romantiku budete hľadať len márne, ste predsa vo svete plnom kyborgov a psychopatov, alebo ešte horšie, kyborgovských psychopatov!

Príbeh o Alite má rovno dva konce. Ten prvý je vlastne alternatívny a zároveň slúži ako podklad k devätnásť zväzkovému pokračovaniu s podtitulom Last Order. Ten originálny koniec, ktorý autor sám neskôr zmenil sa k nám dostáva ako bonusová kapitola s názvom Dobytí Salemu, názov, ktorý nesie štvrtá kniha. Dovolím si však tvrdiť, že v oboch prípadoch budete stránky čítať s vyjaveným výrazom. Prvý koniec bude niečo v zmysle: „Čo, a to je ako koniec?“ a v tom druhom prípade to bude zase: „Ako sa toto mohlo stať, autor snáď niečo užíval?“  Finálny efekt u oboch však je minimálne jemný zmätok.

Ak by som mala v rýchlosti zhodnotiť znovu celú sériu, tak prvý diel je super má úvodný epizodický príbeh, zaujímavý svet a postavy, druhý zväzok má výbornú akciu ale bez prílišného deja, tretí bol rozkúskovaný a pokladal mnoho otázok, miestami dejovo stagnoval, potom pre zmenu zase nabral obrátky až príliš rýchlo a štvrtá kniha pôsobí miestami ako zvláštny miš-maš a koniec navodí zvláštny, akýsi aj uspokojivý aj neuspokojivý pocit. Je teda veľmi ťažké hodnotiť sériu ako jeden celok. Alita nie je najjednoduchšie čítanie a možno si pred takýmto veľkým hodnotením zaslúži ešte jedno prečítanie celej série naraz.

Pozn.: Bohužiaľ sa tentokrát do českého vydania od vydavateľstva CREW votrela chybička. Týka sa vlastne tretieho zväzku, kde Kaos mal zamenené meno za Keisuke. Vo štvrtej časti je to už opravené, ale bohužiaľ napraviť sa to už nedá.

Recenzia vyšla aj na Fantasy-svet.sk
Ďakujeme vydavateľstvu CREW za recenzný výtlačok.

Finálny verdikt: 7.5/10