Anglický názov:Blade & Soul
Žánre:akcia, fantasy, MMORPG
Platforma:PC
Orig. rok vydania:2012
Výrobca:NCsoft
Herný engine:Unreal Engine 3

Prešiel už nejaký ten piatok, kedy sme priniesli prvé dojmy z uzavretého beta testu. Tie dopadli na výbornú a ja osobne som sa tešil na vydanie hry. Poriadne sme celú hru otestovali a nenechali nič na náhode. Po prvotnom ošiale z prvých dojmov prišlo k miernemu vytriezveniu.

NCSoft si dal načas a vydal hru na západe až 5 rokov po premiére kórejskej verzie. Našťastie zub času sa veľmi nepodpísal a hra stále vyzerá nádherne po vizuálnej stránke. Prostredia ázijskej mytológie sú očarujúce ako aj detailnosť postáv. Veľkým plusom sú obrovské možnosti úpravy postavy. Je len veľmi málo hier, kde si môžete postavu vymodelovať do neuveriteľných detailov.

Začínate ako študent majstra Honga a než sa stihnete naučiť nejaké základne skilly, je celá škola vyvraždená a ste jediný, kto tento incident prežil. Hľadanie vraha a túžba po pomste vás posúva vpred naprieč rôznymi krajinami, kde stretávate zaujímavých ľudí a bojovníkov. Na rozdiel od iných hier, príbeh je pomerne celistvý. Nenadobúda dojem len akéhosi zlepenca udalostí. Veľké množstvo strihových scén dopĺňa schopný dabing a nezabudnuteľná hudba je povestnou čerešničkou na torte. Táto trojkombinácia vás veľmi rýchlo vtiahne do príbehu a len tak ľahko nepustí. Nechýba ani množstvo zvratov. Celkové podanie príbehu je solídne a ostatné hry tohto žánru by si mali brať príklad.

Vývoj hry bol primárne zameraný pre PvP a to sa výrazne odzrkadlilo na PvE režime. U PvP nie je v podstate čo vytknúť. Classy sú pomerne vybalansované (až na summonera a jeho mačku) a samotný systém ponúka slušnú dávku zábavy, ale zároveň vyžaduje aj nejaké tie zručnosti. O PvE sa to bohužiaľ nedá povedať. Classy sú nevybalansované a zatiaľ čo pri jednej máte pocit, že hra je príliš ľahká, u inej často krát zažívate stavy zúfalstva. Pri výbere classy ignorujte indikátor obtiažnosti. Autori si totižto mysleli, že používanie obranných skillov zvyšuje náročnosť classy. Áno, zo začiatku je naozaj ľahšie levelovať za summonera alebo blade dancera, ktorí majú uvedenú ľahkú obtiažnosť, ale vo vyšších leveloch je to presne naopak. Triedy s obrannými schopnosťami majú vyššiu odolnosť a dlhšie vydržia pri náročnejších questoch a monštrách, zatiaľ čo tie dve spomínané triedy slúžia ako fackovací panáci a budete s nimi umierať podstatne častejšie, ako by ste si želali.

Veľmi tomu nepomáhajú ani natvrdo namapované skilly pre každú triedu. Navyše občas vôbec nereagujú tak, ako by ste v daný moment potrebovali. Buď sa vyvolajú s oneskorením, alebo sa niekedy nevyvolajú vôbec. Zvyčajne vám v tom bráni ešte prebiehajúca animácia iného skillu alebo lagovanie, ktoré je pomerne bežné.

Ďalšiu ranu pod pás dostanú hráči preferujúci alebo hrajúci čisto PvE. Od určitého levelu je upgrade zbrane, doplnkov, crafting a transmutácia závislá na materiáli, ktoré je primárne dostupné iba cez PvP questy. Iróniou je, že všetky spomínané činnosti nie sú ani tak potrebné pre PvP ako PvE. Materiál o ktorom sa bavíme sa volá Soulstone. Pokiaľ má človek šťastie, tak denne je možné vyzbierať približne 17 týchto kameňov ale iba 2 z PvE questu. Veľa hráčov tak upgrade výzbroje po lvl 45 úplne vynechá alebo ho nechá na neskôr, pretože potrebné množstvo na vylepšovanie je absurdne vysoké. Soulstone sa dá kúpiť aj cez market, ale za cenu, pri ktorej vám bude padať sánka, a ktorú si môžu dovoliť len prémioví hráči.

Keď už spomínam prémiový účet, rozdiel medzi platiacim a neplatiacim hráčom je pomerne veľký. Niektoré výhody u platiacich hráčov by mali byť dostupné aj pri bežnom účte. Najčastejšie sa spomína práve fakt, že bežnému hráčovi nevypadávajú peniaze u nepriateľov. Toto je aspekt hry, ktorý by mal byť dostupný pre všetkých. A taktiež autori ignorujú aj platiacich hráčov s bežným účtom a dávajú ich do jedného vreca s hráčmi, ktorí do hry neinvestovali ani korunu.

Týmto sa dostávame k prémium shopu s krátkym príbehom o predražených veciach. Keď som prvý krát videl, koľko stoja kostýmy, som neveril vlastným očiam. Oproti ostaným veciam sú kostýmy neuveriteľné predražené a donedávna viazané len na postavu. Človek si rozmyslí, či vyhodí 20 až 25 eur len za jeden kostým bez statov, a pre jednu postavu. Takto to fungovalo ale len zo začiatku. Po nátlaku hráčov a kritizovaní cien, boli autori donútení zmeniť viazanosť kostýmov z postavy na účet. Od nedávneho updatu si tak môžete kostýmy prenášať z postavy na postavu v rámci účtu. Ale bohužiaľ, ani to nie je zadarmo, keďže nenažranosť NCSoftu nepozná hranice. Na každý presun kostýmu si pripravte približne 2 eurá.

Vrátim sa trochu k prostrediu hry. Celý svet je bohužiaľ koridorový. Je tam niekoľko otvorenejších priestranstiev, kde vám hra ponúkne trochu väčšiu voľnosť, ale je to len slabá útecha oproti otvorenému svetu. Loading zóny sú na každom kroku, ale pokiaľ máte výkonné PC, hra si dokáže ďalšiu zónu prednačítať a vy sa tak vyhnete zbytočne zdĺhavému loadingu.

Detekčný rádius nepriateľov je príliš vysoký. Nie ste ani blízko nich a už po vás idú. Zvukový efekt, ktorý nepriateľ vydá pri detekcii sa mi doživotne vryl do pamäte. Nehovorím, že vysoký rádius je zlá vec, ale nie v koridorovom svete. Keď sa potrebujete dostať len z jedného miesta do druhého, zvyčajne musíte zlikvidovať všetkých, ktorí sa na danej ceste nachádzajú. Pri snahe ich obísť sa na vás nalepia aj piati a pokiaľ vás spomalia alebo omráčia (čo je v tejto hre extrémne vysoká pravdepodobnosť) jedná sa o takmer istú smrť. Pripočítajte si k tomu množstvo iritujúcich neviditeľných objektov a stien, u ktorých sa zaseknete, neefektívny windwalk, ktorý vám vydrží len veľmi krátku dobu a frustráciu máte zaručenú.

Musím ale pochváliť systém pre upgrade zbrane. Celý čas vylepšujete len zbraň, ktorú získate na začiatku hry a nikdy ju nemusíte meniť. Na zbrani aj doplnkov vykonávate rôzne prelomové a evolučné procesy prostredníctvom vecí, ktoré vám vypadnú z bossov. Tým si zvyšujete staty. Je to veľmi dobré riešenie až kým sa nedostanete na spomínaný lvl 45 a na všetko budete potrebovať ťažko získateľný Soulstone.

Soulshield v hre nahrádza brnenie. Skladá sa z ôsmych častí. Set pridáva rôzne staty aj rôzne bonusové staty. Každú časť je možné vylepšiť použitím soulshieldu nižšieho levelu a pridať si tak critical alebo defense podľa potreby. Opäť rozumne riešená vec, ktorá je pre túto hru unikátna.

Čo je ale pre túto hru ešte unikátne sú gold spameri. Také množstvo gold spamerov ako v tejto hre, som nevidel ešte v žiadnej. Každý deň musíte zablokovať minimálne 5 až 6 spamerov, ktorí zahlcujú chat takmer nonstop. Vôbec nevidíte čo tam ľudia píšu. Najhorší sú takí, ktorí sa snažia si vás pridať medzi priateľov, pretože tí sa nedajú zablokovať a otravujú vás s tým každú hodinu. A čo je smutné, autori si s nimi nevedia dať rady. Nahlásenie veľmi nepomôže, pretože jedného vymažú a ďalší dvaja pribudnú.

Veselý hlúčik ľudí v podobe botov. Sooooooo cute! Pokiaľ si vás gold spameri vyhliadnú, už sa ich nikdy nezbavíte.

Menšie zlo predstavujú tzv. auto boti alebo inak hráči, ktorí používajú skripty pre automatizáciu určitých úkonov. Stretnete sa s nimi takmer pri každom bosovi v rámci otvoreného sveta. Ich prítomnosť zistíte veľmi jednoducho. Skupinka postáv stojí presne na rovnakom mieste. Keď sa objaví boss, všetci sa vyrútia na neho a keď zomrie, vrátia sa späť presne na to isté miesto. Zo začiatku mi to celkom vadilo, že hráči si takto uľahčujú hru. Pustia skript a nemusia byť celý deň ani pri počítači. Ale časom som to začal brať ako malé pozitívum, pretože niekedy je veľký problém zohnať ďalších hráčov pre konkrétneho bossa a títo boti ich v plnej paráde zastúpia.

Čo však túto hru nakoniec zničí je samotná komunita. V MMO hrách si zvyčajne hráči pomáhajú, hlavne pri spoločných cieľoch. Tuto nič také nečakajte. 90% ľudí by vám najradšej vrazili nôž do chrbta, keby mohli. Nerobí im problém vám zobrať pred nosom vaše questovacie veci. Pri dungeonoch ich zaujíma iba váš AP (attack power) a pokiaľ ho máte nižší ako oni chcú, bez problémov vás vykopnú z partie. Kvôli levelovaniu zbrane musíte byť občas v PvP režime pre zvolenú frakciu a tam len spoznáte skazený charakter väčšiny hráčov. Najhoršia komunita, akú som mal tú česť spoznať.

Keď to zhrniem, Blade and Soul je bohužiaľ len ďalšie MMO do počtu v rámci svojho žánru a radím ho do slabšieho nadpriemeru. Aj tu sa autori skôr zamerali na vzhľad hry, než jej technickú stránku. Nebyť tých množstva chýb a obmedzení, hra by získala lepšie hodnotenie a väčšiu pozornosť. Čiastočne to kompenzuje party play, ktorý je veľmi zábavný. Vtedy možno na chvíľu zabudnete na všetky tie problémy, ktoré hra má. Mňa v ďalšom progrese zastavil Soulstone a nutnosť hrať PvP, aby som si mohol vylepšiť zbraň pre PvE.

Finálny verdikt: 6/10
tvorba postavy a jej možnosti
vizuál