Anglický názov:Blade & Soul
Žánre:akcia, fantasy, MMORPG
Platforma:PC
Orig. rok vydania:2012
Výrobca:NCsoft
Herný engine:Unreal Engine 3

Blade & Soul nie je novinkou na trhu. Vo východnej časti pologule funguje už nejaký ten rok. Veľký počet pozitívnych recenzií z celého sveta potvrdilo kvality tejto hry a už sa netrpezlivo čakalo na lokalizáciu pre západ. Tá ale akosi nechodila. Potom, čo firma prestala vydávať akékoľvek informácie, sa rozšírili fámy ohľadom zrušenia projektu pre západný trh. O to väčší šok prišiel, keď z ničoho nič po viac ako troch rokoch vydali informáciu, že sa čoskoro uskutoční uzatvorený beta test pre Ameriku a Európu. Prvý prebehol v týchto dňoch a my sme boli pritom.

Nie je roztomilá? Hra obsahuje obdobu kolesa šťastia. Každý deň môžete točiť 3 krát a získať zaujímavé veci. Prekrásne prostredia na orientálny spôsob.

Hra je definovaná ako akčná MMORPG. Zabudnite teda na nudné klikačky, pretože mierite prostredníctvom kurzora. Pokiaľ ste niekedy hrali Dragon Nest alebo Teru, tak vám tento štýl nepríde neznámy a hlavne je podstatne zábavnejší. V spojení s veľmi zaujímavými skillmi a prepracovaným kombo systémom má táto hra našliapnuté na jednu z najlepších akčných MMO hier súčasnosti. Bežné kombá sú totižto doplnené aj o party kombá. Pokiaľ správne načasujete vyvolanie skillu, môžete ho skombinovať so skillom iného člena partie a vyvolať tak masívnejší útok.

Šprintovanie po vode je jedná z vecí, ktorú si určite zamilujete. Okrem vlastných skillov môžete používať aj rôzne zbrane pohodené v dungeonoch. Piráti na ázijský spôsob.

Veľkým nedostatkom v MMO hrách je zvyčajne kvalitný príbeh. Hra vám ale jeden taký ponúkne. Pokiaľ máte radi ázijskú kultúru a ste vyznávačmi ich mytológie, tak si prídete na svoje. Na začiatku sa môže zdať tempo hry ako aj vývoj skillov veľmi pomalé. Všetko naberie na obrátkach po dosiahnutí 20. levelu. Dovtedy ide o akýsi tutoriál v rámci príbehu, kedy spoznávate seba aj vaše schopnosti. Po dokončení questu, kde sa stretnete s legendárnymi majstrami môžete začať vaše skilly vylepšovať podľa toho či preferujete PVP, PVE, dungeon, sólo alebo hranie s partiou. Skilly majú tzv. vývojový strom, kde pridávaním bodov vylepšujete vlastnosti. Vybrať si môžete len jednu cestu v rámci vývoja, avšak kedykoľvek je možné strom resetovať a zvoliť si inú.

Štít nad hlavami znamená, že NPC nie sú nesmrteľní a musíte na nich dávať pozor. Už pri prvom beta teste hráčov ako maku. Hra ponúka rôznorodé úlohy. V jednej z nich musíte harpúnou vyzabíjať inváziu krabov.

Grafika ako aj prostredia sú dych berúce. Historický orient dýcha na každom kroku. Vďaka skillom môžete doslova lietať po krajine, šprintovať po vode alebo využívať prostredie pre akrobatické kúsky a vyhnúť sa tak nástrahám a útokom počas boja.

Ďalšou príznačnou vecou pre túto hru je levelovanie zbraní a doplnkov. Na začiatku dostanete zbraň a o trochu neskôr aj doplnky, ktoré v podstate nikdy nemeníte. Veci ktoré vám padajú z nepriateľov používate na "kŕmenie" vašej výzbroje. Postupne tak prechádzate rôznymi štádiami vývoja a po každých piatich leveloch musíte získať evolučné predmety, vďaka ktorým posuniete vaše veci na ďalšiu úroveň. Okrem toho môžete do zbrane vkladať diamanty, ktoré pridávajú ďalšie vlastnosti.

Žeriavy nesmú chýbať. Krásy mytologickej Ázie. Minimálne jednu rasu si určite zamilujete.

Brnenie ako také v hre neexistuje. Je nahradené mechanizmom, ktorý sa nazýva duchovný štít. Tvorený je z ôsmich častí. Každá táto časť má vlastné staty a môžete ich kombinovať z rôznych setov (každý boss má vlastný set). Pokiaľ sa vám podarí poskladať celý set, dostanete ďalšie bonusové staty. O vizuálnu stránku postavy sa starajú bežné kostýmy, ktoré získavate v hre alebo prostredníctvom prémiového obchodu. Neobsahujú žiadne hodnoty, takže Pay2Win sa nekoná.

Možnosti úpravy postavy sú neskutočné. Pri úprave existujú rôzne pomôcky, ako napríklad porovnania veľkosti postáv. "Mňau."

Kostýmy majú ešte jednu zvláštnosť. Väčšina patrí medzi neutrálne, avšak existujú aj kostýmy patriace klanom. Pokiaľ si oblečiete nejaký z nich, automaticky sa stávate terčom nielen skupiny NPC postáv, ale aj hráčov obliekajúcich kostým nepriateľského klanu. Môžete sa tak stať svedkom nevydaného súboja dvoch klanov priamo v dedine a kedykoľvek sa do neho pridať zmenou kostýmu.

Najvyšší čas upratať ten bordel. Na niektoré scény len tak ľahko nezabudnete. Príbehová časť obsahuje veľké množstvo prestrihových scén.

Unikátny je aj spôsob, akým získavate materiál a vyrábate z neho užitočné veci. Existuje v hre osem spoločenstiev ktoré ťažia materiály (ako kov, kameň, drevo a pod.) a osem spoločenstiev ktoré z týchto materiálov vyrábajú veci. Je možné sa pridať do štyroch z nich (2 na ťažbu, 2 na výrobu) z ktorých následne profitujete. Vaša postava sa nepodieľa na samotnej ťažbe ani výrobe. Pokiaľ nájdete nový druh materiálu, bude automaticky zaregistrovaný u spoločenstva. Následne vytvárate objednávky na daný materiál za určitú sumu. Po doručení materiálu ho posuniete do výroby, kde si objednáte už nejaký hotový produkt. Je to veľmi zaujímavá implementácia jednoduchého obchodného systému pre výrobu vecí.

Teraz si dáme Deli. "Lietam v tom tiež, lietam v tom rád." V hre budete lietať veľmi často.

Hudba do príbehu a prostredia perfektne zapadá. Zatiaľ čo v otvorenejších častiach sveta počuť príjemnú orientálnu hudbu, v dungeonoch hrajú akčnejšie kúsky, ktoré vám zvýšia potrebný adrenalín. Veľa melódií sa mi vrylo do pamäte, čo sa mi u MMO hier často nestáva.

Vývojový strom pre konkrétny skill. Podľa toho či preferujete PVP, PVE alebo dungeon. O akčné scény nie je núdza. „Ty si ten vyvolený!“ - kde som to už počul?

A keďže sa jedná o MMO, netreba zabudnúť aj na hranie v partiách, kde zažijete kopec zábavy pri ťažení na bossa. Akčne ladený multiplayer sa jednoducho nezaprie. Škoda, že práve tu som narazil na kontroverzný systém ohľadom prerozdeľovania vecí, čo vypadnú z bossov. Okrem bežných spôsobov (ktoré ale nikto nevolí) hra po vypadnutí lepšej veci spustí aukčný systém, kde každý z partie prihadzuje peňažnú sumu, ktorú je ochotný za daný predmet dať. Na jednej strane je celkom zaujímavé pozerať, kto je ochotný koľko dať za daný predmet a na akej sume sa celá aukcia zastaví, ale na druhej strane je nezmysel, aby som po náročnom dungeone ešte musel zaplatiť za predmet, ktorý potrebujem. A nedajbože ho potrebuje aj iný člen partie, tak sa tá suma môže vyšplhať do závratných výšin a zhltnúť všetky našetrené peniaze. Nehovoriac potom o predražených sumách na trhovisku.

"Kto odhodil cigaretu kam nemal?" Príbeh je pútavý. Pre fanúšikov ázijských filmov veľká mňamka. "Ako sa s touto vecou pristáva?"

Taktiež po prejdení fóra pre beta test sa zdá, že hra funguje horšie na novšom hardvéri a ovládačoch ako na staršom. Hráči s procesormi i7 a GTX980 grafikou dosahujú v priemere horšie FPS ako hráči s omnoho starším hardvérom. Hra občas výraznejšie trhá, dlho číta jednotlivé zóny a netreba zabudnúť na doskakovanie objektov. Celkovo optimalizácia západnej verzie trochu hapruje.

S partiou sa to lepšie ťahá. Zaujímavé animácie skillov. Obtiažnosť: Expert. Pokiaľ nechcete mať mindráky, určite zvoľte pre začiatok ľahšiu classu.

Oplatí sa teda hrať túto hru? Jednoznačne áno. Odporúčam ju všetkým, bez rozdielu preferencií. Nebojím sa povedať, že ide o jednu z najlepšie prepracovaných akčných MMO hier súčasnosti.

bojový systém