Český názov:Amulet
Zaradenie:západná manga
Počet zväzkov:9
Orig. rok vydania:2008
Veková hranica:7+
Autor:Kazuhiro Kibuiši [príbeh a kresba]

Amulet je komiks od japonského autora Kazua Kibuišiho. Komiks preto, že Kazu, celým menom Kazuhito, žije v USA a Amulet sa číta naším štýlom, t.j. zľava doprava. A mimo toho, Amulet je plnofarebný, čo u mangy nie je bežné. Kibuiši sa narodil v roku 1978 a do Ameriky sa presťahoval s rodinou v roku 1982. Vyštudoval filmové štúdiá a dva roky pracoval ako animátor v Shadedbox Animations. Bavilo ho však viac písanie a tak presedlal na komiks. Následne napísal pár diel, ale to najväčšie je zatiaľ Amulet, ktorý v ČR začala vydávať Paseka. Originál vychádza od roku 2008 a vonku je zatiaľ osem kníh, Kibuiši sa vyjadril, že dokopy ich bude 9. My máme zatiaľ tri knihy s titulmi Paní kamene (2018), Prokletí kamene (2018) a Výprava v oblacích (2019).

Je to síce komiks a nie manga, vplyv mangy a anime je tu ale veľmi značný a autor je stále Japonec. Aj preto som sa rozhodla toto dielo zrecenzovať tu. A druhým dôvodom pochopiteľne je to, že sa jedná o dobré dielo. Ako už názov napovedá, dej sa točí okolo Amuletu. Po rodinnej tragédii sa dvanásťročná Emily, jej mladší brat Navin a ich mama presťahujú do domu po pradedovi. Tu je celá rodina vtiahnutá do druhého sveta plného tajomna, čarov, rozprávajúcich zvierat aj elfov. Emily je tu zverený zázračný kameň, Amulet, ktorý oplýva obrovskou silou...

Toto dielo prerazilo vo svete takmer okamžite a kritiky sú len pozitívne. Amulet bol tiež nominovaný na Eisnerovu cenu v kategórii detského komiksu. Kto nevie, Eisnerova cena je asi najväčšia pocta, akú môže komiks dostať. Je to niečo ako filmový Oscar. Mnoho ľudí momentálne považuje Amulet za pokračovateľa takých sérií ako sú legendárne Hviezdne vojny, Harry Potter či Alica v ríši divov.

Keby som mala Amulet špecifikovať ja, povedala by som, že mi pripomína Narniu a Howlov chodiaci zámok. Narniu preto, že deti prejdú z domu do magickej ríše a stanú sa stredobodom pozornosti určitých mocností. Howla zase preto, že základňou operácií je chodiaci dom, aj keď tu pripomína dom skôr veľkého mecha robota.

Amulet je síce komiks pre deti vekovej kategórie okolo desiatich rokov, ale aj dospelí nemajú problém vnoriť sa do príbehu. Navyše začiatok nezačína veľmi ľahko, práve naopak, je temný, ťažký na psychiku a dokonca má aj mierne hororový nádych. Potom prejde už na trošku ľahšiu adventúru, ale naďalej ostáva vážnejší ako iné young adult diela.

Kresba je nádherná, farby sú veľmi príjemné, nie príliš krikľavé a aj napriek tomu je každá stránka očiam príjemná. Najlepšie je určite spracované prostredie. Krásne scenérie ako z rozprávky vtiahnu do deja bez jediného problému. Či už je to les plný zvláštnych húb a rastlín alebo opevnené mestečko u vodopádu, pri čítaní máte pocit, že sa tam chcete prechádzať s hlavnými postavami. Dojem môžu možno niekomu kaziť iba oválne hlavy postáv. Tie pôsobia trošku zemiakovo a myslím, že je to hlavne o zvyku. Mimo toho je ale dizajn postáv výborný. Všetky postavy sú zapamätateľné a ľahko rozlíšiteľné. A že sa ich v komikse mihne naozaj dosť.

Dej je komplexnejší ako sa na prvý dojem zdá. Cieľ je síce jednoduchý, nachádza sa tu však viac línií a menších vedľajších príbehov, ktoré dokopy dávajú unikátne dielo. Nemáte preto pocit, že by ste čítali len nejakého plagiátorského Pána prsteňov či tú spomenutú Narniu. Častým kameňom úrazu u young adult býva aj vývoj postáv, ktorý je skôr neexistujúci. To sa o Amulete povedať nedá, ako deti tak aj iné postavy naozaj zvažujú svoje rozhodnutia a menia ich na základe situácie a hlavne nadobudnutých skúseností.

Prvá tretina príbehu tak dopadla viac než dobre. Podľa ohlasov zo zahraničia, kde je momentálne vydaných kníh už osem (deviata, finálna časť, mala vyjsť v Novembri 2019 a zatiaľ sa tak nestalo) si komiks udržuje vysokú latku aj v ďalších dieloch. Popularite sa teší Amulet aj v našich krajoch a preto Paseka vydá štvrtý a piaty diel naraz už na jar 2020.

• Vydavateľstvo: Nakladatelství Paseka
  • Séria: Amulet (9 kníh)
  • Väzba: pevná