Super Mário

Pridané 16. 02. 2017, Autor: yeticek

Dnes sa budeme venovať hernej oblasti a to konkrétne hre, ktorá preslávila konzolu Nintendo a zapísala sa do sŕdc mnohých či už mladších alebo starších fanúšikov. A kto iný by to bol ako náš talianský inštalatér Mário.

História

 Pôvodne pod názvom "Jumpman", sa postavička Mária prvýkrát objavila v roku 1981 v arkádovej Nintendo hre Donkey Kong. Hra postupom času naberala na popularite a ukázalo sa že je veľkým trhákom bez ohľadu na vekovú kategóriu. Predalo sa cez 40 miliónov kópií, bola pridaná do mnohých arkádových hier, automatov a celkovo zachránila herný priemysel od katastrofického scenára ktorý sa odohral pár rokov predtým. Nintendo malo v pláne agresívny vstup na severoamerický trh videohier. Po zlyhaní a neúspechu poprosil Minoru Arakawa svojho svokra Hirošiho Jamaučiho (CEO v Nintende) aby nahradil neúspešné produkty a vytvoril tak novú hru. Jamauči súhlasil a poveril Gunpei Jokoi a Šigeruho Mijamota touto úlohou. Mijamoto bol síce grafik, ale v živote nenavrhol ani jednu hru. Mijamoto vložil priebeh hry do milostného trojuholníka ktorý bol použitý v Pepkovi námorníkovi. Veľmi rýchlo bol Bluto nahradený obrovskou gorilou a Pepek námorník Jumpmanom (Mário). Takto začal štvor členný tím pracovať na implementácií hernej logiky zatiaľ čo Mijamoto pracoval na hudbe. Arakawov tím doviezli čipy s hrou do Ameriky v roku 1981 a postupne začali nahrádzať Radar Scopes (prepadák z prvého pokusu o expanziu) na Donkey Kongov. Arakawa ale vedel že Jumpman Američanov nezaujme, potreboval vymyslieť meno. Zmena nastala keď si ich domáci zavolal a žiadal od nich nájomné. Jeho meno bolo Segali... Mário Segali.

Ako čas plynul

O 26 rokov neskôr sa stal Mário slávnejší ako Mickey Mouse, objavil sa v 200 rôznych hrách s predajom dohromady 200 miliónov kópií, odštartoval vývin konzol, viedol k zmene a podpore 3D. 6/10 najpredávanejších videohier sú Mário. Čo ďalej? Zakladali sa opery, orchestre hrali Mário zvučky, vznikli rozprávky, film (ktorý bol na druhej strane prepadák :D). Autor sa stal váženým v Amerike, vo Francúzsku bol pasovaný a vlastní svoju vlastnú divíziu v tretej najväčšej spoločnosti v Japonsku.

Luigi

 Ako čas plynul Mário potreboval niečo nové niečo čo by ho posunulo ešte o niečo ďalej. Inšpiráciou Mijamotovi bola arkádová hra „Joust“, kde hráči mohli spolu spolupracovať alebo bojovať proti sebe. Takto Mijamoto vzal farebnú škálu použitú pri Máriovi a prehodil farby za účelom vytvoriť identického "brata". Hovorí sa že je pôvodom je analógia medzi pizzériou ktorá sa nachádzala blízko Arakawovej kancelárii s názvom Mário & Luigi.

Ostatné mená

Príbeh hry je veľmi jednoduchý takže žiadne filozofické úvahy a expresie vyjadrujúce myšlienky skrz abstrakcie sa nekonajú. Korytnačí drak menom Bowser (Kráľ Koopa pôvodom z Japonského folklóru), unesie princeznú Broskyňku (Peach), ktorá je princeznou v Hríbikovom kráľovstve ktorého sa Bowser zmocní. Mário (s výzorom španielskeho opravára pračiek whirpool) sa vydáva na dobrodružstvo kde kope korytnačky, skáče po rakoch a niekedy používa Gokuho kameeehameeha, aby prešiel ôsmymi svetmi aby zachránil princeznú pre jedno po***** „Ďakujem“.

Dizajnéri plánovali už od vydania prvého Super Mária, aby Mário jazdil na dinosaurovi čo sa im podarilo až s príchodom grafickej technológie zobrazovania 16-bitov. Zaujímavosťou je že táto hra bola jedna z tých ktoré sa vyvíjali bez Mijamota. Takto vznikol dinosaurus Joši s rôznymi schopnosťami a obrovským apetítom. Joshi sa stal tak populárnym že v hre Super Mário World 2: Joši Island nebolo možné hrať za Mária ale len za Jošiho.

Suma Sumárum

Super Mário je kultovou záležitosťou bez ohľadu na to z akého uhlu sa nato pozriete. Nezáleží na tom či Nintendo malo pred nástupom na trh do Ameriky a iných krajín zlyhania v rámci realizácie alebo spory s Atari, podstatou zostáva, že aj po mnohých neúspešných pokusoch sa tvorcovia nevzdali a svoj sen dokázali zhmotniť do podoby v akej ho vidíme dnes. Mário zmenil herný priemysel v oblastiach o akých sme netušili a posunul nie len spoločnosť Nintendo vpred ale aj mnohých iných. Mňa osobne veľmi prekvapili rôzne fakty ohľadom vymýšľania mien, príbeh z Pepka Námorníka (tú rozprávku som pozerával keď som bol dieťa a stále mi to nejde do hlavy), a až omračujúca jednoduchosť ktorá urobila z tohto Mijamotovho debutu hru, ktorá má už viac ako tridsať rokov a  neustále narastajúcu popularitu.

V zdrojoch som vám hneď do prvého pribalil krásny link kde si môžete pozrieť v rámci výročia ako sa vyvíjal Mário. Ďalej v druhom článku je oveľa viac detailov ohľadom histórie (pre anglicky zdatnejších) a pre tých ktorí si radšej prečítajú niečo kratšie je tretí link a pre tých čo nevedia po anglicky som pripravil posledný štvrtý link ;)

Na koniec vás poprosím o zdieľanie zážitkov, spomienok a iných rôznych vecí ktoré Vás napadnú k tejto téme ohľadom Mária :) Teším sa na vaše príspevky.