Japonské hry – Sikaku, Mosty a Nonogram

Pridané 10. 04. 2017, Autor: Jarka Jídlo Pytlíková

minulém díle jsme si ukázali něco málo o prvních dvou japonských hrách, známých rébusech Sudoku a Kakuro. Dnes si povíme o třech méně známých, ovšem neméně zábavných rébusech, Sikaku, Mostech a Nonogramech. Že vám to nic neříká? Možná budete překvapeni, co že se to pod těmito názvy skrývá.

Sikaku (anglicky Shikaku)

Sikaku je ze všech tří her nejspíše nejméně známé, určitě je z nich však nejsnazší se jej naučit. Jako zadání funguje čtvercová tabulka s čísly. Tabulky jsou k nalezení jak pro úplné začátečníky (5×5 polí), tak i pro pokročilé a experty (až 25×25polí, vysoká čísla).

Úkolem je rozdělit tabulku na malé čtverečky a obdélníčky (jiné tvary ne, není to tetris) tak, aby v každém takto vzniklém útvaru bylo právě jedno číslo, vyznačující počet okének. Například: uvidíme v tabulce číslovku 3, oddělíme jen a pouze pro ni tedy 3 čtverečky.

Hra je známá i pod zlidovělým názvem Obdélníky (anglicky Rectangles).

Mosty

Tato hra už je o něco složitější než Sikaku. Na začátku máte jen změť čísel v kroužcích, čísla vyznačují jednotlivé ostrovy. Vaším úkolem je propojit spolu čísla tolika čarami (=tolika mosty), kolik značí číslice v kroužku uvedená. Například: v kroužku je číslo 6. Musíte tedy od této šestky vést 6 čar a správně je spojit s dalšími čísly. Čáry se přes sebe nesmí křížit. Od každého kroužku se smí vést pouze jedna nebo dvě linky nahoru, dolů, vlevo a vpravo. Z toho vyplývá, že nejvyšší číslo v kroužku může být číslo 8.

Hra je známá také pod názvem Hašiwokakero (Haši) nebo (anglicky) Bridges.

Nonogram

 Nonogram je typ hry nepříliš vhodný pro začátečníky v luštění matematicky zaměřených her. Na začátku luštění je jen bílá tabulka. Vedle ní a nad ní jsou čísla. Ta vyznačují počet políček, která začerníme v určitém sloupci nebo řádku. Vedle tabulky je například číslo 5. V řádku je tedy třeba vyplnit 5 polí. Ač to zní snadně, minimálně ze začátku to vůbec jednoduché není. Většinou nám pomůže, začneme-li vyplňovat okénka s nejvyšším počtem vyplnění. Například v tabulce 5×5 okének jako první vyplníme řádek, kde se mají vybarvit 4 políčka.

Na podobném způsobu fungují i známé QR kódy. Hra je oblíbená po celém světě, někteří lidé díky tomuto typu hlavolamu vytvořili i skvělá umělecká díla – obrovské obrazy. Menší obrázky bývají často jako ukázka japonského typu křížovky v různých křížovkářských časopisech.

Hra je známá také jako Malované křížovky, Kódované obrázky nebo Handžie (Hanjie).

 

Rébusy máme tedy za sebou. Stačí si to párkrát vyzkoušet a všichni z vás poznají, že na tom vlastně vůbec nic není. Příště si ještě stále budeme hrát. Stále s papírem, jen už k tomu nebude potřeba tužky. Nechám vás hádat, co by asi mohlo být náplní dalšího článku. Do té doby si pěkně luštěte a držte se hesla, že: „Kdo si hraje, nezlobí!“

Zdroj(e):