Shantae: Half-Genie Hero

Titul: Recenzovaná verzia: PC
Pridané 13. 07. 2017, Autor: Joey

UPOZORNENIE! Recenzia môže obsahovať drobné spoilery predošlých častí série, kvôli lepšiemu vysvetleniu problematiky príbehu. Pokiaľ ste túto sériu nehrali a plánujete si ju zahrať, odporúčame vyhýbať sa častiam recenzie, ktoré sú zvýraznené červenou farbou.

Half Genie Hero je už štvrtým pokračovaním série s polovičným džinom v hlavnej úlohe. Sérii sa bohužiaľ v minulosti nedostávalo toľko pozornosti, akej by si zaslúžila, čo viedlo k mnohým problémom s vydávaním predošlých častí. Preto sa WayForward odhodlal k zaujímavé kroku a spustil kickstarter projekt. Okrem základného cieľa sa podarilo vyzbierať dostatok peňazí na niektoré bonusové veci a DLC balíky, ktoré budú postupne pribúdať. Jeden z cieľov bolo aj plne nadabovať dialógy, ale túto métu sa nepodarilo dosiahnuť, čo je obrovská škoda. Hre by to určite prospelo. Otázka ale znie, či bolo vyzbieraných dostatok peňazí na decentné pokračovanie.

Svetová mapa. Pri každej lokácii sa zobrazuje počet predmetov a vlastností, ktoré treba získať.  Pokiaľ netušíte kam ďalej, ľudia v meste vám často poradia. Prvý krát je možné objavovať aj podmorský svet a jeho tajomstvá.

Prvou výraznou zmenou je vizuál hry, ktorý konečne pri HD rozlíšení nevyzerá ako z čias PS1. Všetky modely postáv sú výborne spracované, prirodzene zapadajú do prostredia a daný štýl dodáva hre šmrnc. Škoda len, že pri konverzáciách zvyčajne stoja na mieste ako bezduché bábky, pretože emócie sú zobrazované pomocou obrázkov pri textovej bubline.

Herné mechaniky sa oproti predošlým častiam veľmi nezmenili. Prostredníctvom mapy sa vyberajú lokality, ktoré sa postupné sprístupňujú po porazení bossa u tej predošlej. Veľa vecí je samozrejme umiestnených tak, že s bežnými schopnosťami sa k nim nie je možné dostať a je potrebné najprv získať špeciálnu schopnosť, ako ponáranie pod vodu, lietanie či šplhanie. Tie dodávajú zvieratá, na ktoré je možné sa transformovať.

Po zakúpení sú k dispozícii aj zaujímavé kúzla.  Vyzbieraním určitých vecí je možné získať takmer neobmedzenú imunitu. Okrem bežných zvierat je možné sa transformovať aj na niektoré mytologické bytosti.

Problémom je, že tieto schopnosti sú rôzne roztrúsené po mapách a tak je potrebné absolvovať rovnaké mapy stále dookola, aby bolo možné postupne získať všetky predmety, či už pre postup v príbehu alebo pre vylepšenia rôznych vlastností. Zo začiatku to nie je také zlé, ale keď už človek absolvuje tú istú mapu pätnásťkrát, pretože sa mu konečne odomkla nová cesta, ktorá predtým nebola dostupná kvôli chýbajúcej schopnosti, začne si uvedomovať, že po obsahovej stránke je hra pomerne chudobná. Hrá má celkovo 6 lokalít, ktoré v rámci hlavného príbehu bežný hráč prefrčí do pol hodiny a zvyšných 9 a pol hodiny ich len opakuje dookola kým nezíska chýbajúce veci. Tomu sa hovorí lacný spôsob, ako umelo natiahnuť hraciu dobu. A že je potrebné pozbierať všetky predmety predtým, než sa rozhodne ísť na hlavného bossa je nevyvrátiteľné. Po skúsenostiach s predošlými hrami je isté, že kým sa nepozbiera všetko, čo sa na mapách skrýva, pravý záver príbehu zostane skrytý.

Týmto sa dostávam k príbehu, ktorý je na jednej strane zaujímavý, ale zároveň ma aj sklamal a ukázal, že autorom chýbajú nápady a dookola omieľajú tých istých bossov ako aj úhlavného nepriateľa namiesto toho, aby konečne pridali do hry nejaké nové nebezpečenstvo. Každým pokračovaním sa naštrbuje akási kontinuita príbehu, kde sa ako keby resetovali všetky vzťahy postáv a bossov voči protagonistovi a začalo sa úplne odznova. Najviac ma ale sklamalo chovanie hlavného nepriateľa Risky Boots, pirátky, ktorá sa naháňa za mocou.

V druhej hre ju Shantae zachránila pred istou smrťou. V tretej jej doslova horelo pod zadkom, keď sa vrátil zo záhrobia jej šéf a chcel okrem iného ovládnuť jej flotilu. Vtedy sa obe spojili aby predišli najhoršiemu. Vďaka tomu sa konečne začal vytvárať zaujímavý vzťah medzi nimi a Risky ukázala aj zaujímavý charakter. Na konci sa zdalo, že si už so Shantae celkom rozumejú a možno ju konečne uvidíme bojovať aj na strane dobra alebo ju minimálne autori posunú stranou aby mohli v pokračovaní predstaviť nového nepriateľa. Bohužiaľ sa tak nestalo. Práve naopak, z Risky urobili totálnu psychopatku, ktorá sa ešte zabávala na tom ako Shantae trpí, keď ju zasiahne prúd temnej energie. A čo horšie, bola si plne vedomá, že môže svojím konaním zničiť oba svety, ktoré napadla, ale i tak v tom pokračovala až do úplného konca. V podstate autori kompletne vymazali budovaný vzťah a charakter z predošlej hry, ako keby sa to nikdy neudialo.

Niektoré transformácie nevyužiteje v hre veľmi často. Boobs... boobs everywhere. Pri premene na morskú pannu hviezdice začnú vypomáhať. Škoda, že tento mechanizmus je reálne využitý len v časti jedného levela.

Jeden z aspektov, ktorý je každou hrou lepší a lepší je hudba. Výborné melódie, ktoré vytvárajú správnu atmosféru prostredia a miestami dokážu aj dobre napumpovať.

Okrem bežného príbehového módu je možné skúsiť aj hard core mód, ktorý výrazne zvyšuje náročnosť. Je to určené pre hráčov zo starej školy, ktorí ale tiež budú mať veľké problémy, pretože miestami je tá náročnosť extrémne prestrelená a ani správne načasovanie nemusí zaručiť úspech.

Teraz sa zdá, že hru len kritizujem, ale nie je tomu úplne tak. Mám rád túto sériu a o to viac ma trápi, že okrem nového vizuálu autori nepriniesli do série skoro nič nové. Ako keby prešľapovali na mieste s tými istými nápadmi, čim narúšajú nielen celistvosť série, ale aj budovanie charakterov jednotlivých postáv. Vo výsledku je tak príbeh, ktorý ako keby človek zažil už po štvrtýkrát s minimálnymi obmenami postáv a prostredí. Noví hráči sa pri hre dobre zabavia, ale milovníci série určite od nej čakali niečo viac.

6.5

Finálny verdikt:
pekný vizuál