MMORPG 2: Základy

Pridané 15. 06. 2017, Autor: yeticek

V minulom článku sme sa venovali základným nastaveniam MMORPG hier, pripravili sme si postavičky, vybrali nadupané meno, ktoré sa stane legendou herného sveta, a vysvetlili sme si základné pojmy, aby nám nenadávali do noobov. Naša púť teda môže začať a my si v tomto diele dopovieme o základoch pri hraní akejkoľvek MMORPG, aby sme sa následne mohli pozrieť do konkrétneho sveta, a rýchlo sme tam zapadli. Počas článku budem používať bežné pojmy pre hranie v zátvorkách popíšem čo ktorý pojem znamená. Pojmy z predchádzajúceho článku už budem brať že máte v malíčku a ak sa k nim chcete vrátiť tak si ho prejdite znovu :)

Lvl Up!

 Podstatou takmer všetkých onlineoviek je dostať svoju postavičku na maximálnu možnú úroveň (level). Každé MMORPG, často aj server, má určenú maximálnu úroveň a rate – čiže rýchlosť expenia (získavania levelov) na serveri. Spôsob expenia je rôzny. Experience (skúsenosti) získavate zabíjaním príšer po hernom svete, plnením questov (úloh s odmenou) ktoré vám dajú NPCčka (non-player character). Tento spôsob často zahŕňa oslovenie postavičky v nejakej dedinke alebo meste, ktorá od vás niečo potrebuje a po splnení požiadavky dostanete odmenu vo forme expa, prípadne nejakého predmetu. Alternatívne v niektorých hrách sa dajú aj ťažiť suroviny alebo bojovať proti iným hráčom (tzv, PvP – player vs player), ale tieto spôsoby sú menej rozšírené, i keď nadobúdajú na popularite.

Avatar a jeho možnosti

 Počas expenia narazíte na mnoho prekážok, silných protivníkov a často potrápite svoje mozgové závity. Aby ste rôzne prekážky zdolali, budete potrebovať zo svojej postavičky vytiahnuť maximum. Každá postava má svoje pre a proti a štýl hrania. Zvládnuť ho je otázkou vašej schopnosti sa trpezlivo učiť, získavať potrebné informácie, a testovať. Je to veľmi často časovo náročné ale rôzne stránky s návodmi majú prístupné aj zjednodušené verzie. Tie sú skvelé, pretože si môžete naštudovať aký typ postavy vám bude asi sedieť najviac, a po otestovaní sa zahĺbite už do detailov. Rovnako, každá postava má rozdielne staty (schopnosti): mág pôjde na inteligenciu, bojovník na silu a podobne.   Často tieto schopnosti je možné kombinovať aj podľa seba a špecializovať sa na svoje kombo (sekvencia útokov, ktoré v konečnom dôsledku majú vyššiu účinnosť)a ísť si svojou vlastnou cestou, ale ako som písal predtým, toto vyžaduje čas, cvik a testovanie. Ísť odporúčanou cestou už skúsenejších hráčov je najmä pre začínajúcich hráčov lepšia voľba. Rovnako ako staty, postavy majú rozdielne itemy (veci) typu brnenie, zbraň a podobne. Tieto itemy získavame buď tak že nám padnú z mŕtveho protivníka, kúpime si ich, vyrobíme alebo dostaneme ich ako odmenu z questu. Postavy používajú rôzne zbrane na blízko či strelné zbrane na diaľku alebo kúzelné predmety. Možností je veľa, a je len na vás či sa ich pustíte všetky preskúmať, alebo sa budete držať cesty najmenšieho odporu, a budete sa riadiť tipmi od skúsenejších hráčov.

Multiplayer alebo nikdy nie si sám

Získavam skúsenosti, moja postava sa vyvíja, ale ako čas plynie niekedy narazím na protivníka, ktorý je na mňa samého moc silný... Ako ďalej? Odpoveď je jednoduchá: nie si sám. Aj iní hráči majú často podobný problém. MMORPG je hra založená na komunikácii a kooperácii, takže sa prihlásim na verejný kanál a opýtam sa o pomoc, prípadne ja pomôžem spolubojovníkovi. Okrem jednoduchšieho postupu cez určitú úlohu zažijete často v parte (party – skupina), aj viac zábavy. Mnoho ľudí sa expeniu v partách vyhýba a to z dôvodu že skúsenosti sa delia medzi všetkých hráčov v parte, čiže v konečnom dôsledku vám úloha dá iba polovicu, alebo aj menej, expa, ako keby ste ju robili sám. Môj názor je ale taký, že vytváranie party je nie len vecou zdolania questu, ale v budúcnosti veľmi potrebnej vlastnosti, a to dokázať kooperovať zo svojimi spolubojovníkmi.

Cech – Guilda

Okrem klasických part na jedno použitie existujú špecializované zoskupenia – guildy (čítaj gilda bez U). Guilda je cech hráčov, ktorí bojujú pod rovnakým menom. Cech má často mnoho výhod, nakoľko máte podobné ciele. Spolu získavate suroviny, aby ste vyrobili niečo pre členov cechu, pomáhate si a komunikujete. Dobrý, kvalitný cech rád pripodobňujem k rodine, kde členovia nemyslia, a nehrajú len pre seba, ale naozaj si navzájom pomáhajú. Keď všetci následne majú maximálny level, dobré vybavenie, a poradia si aj ako hrať postavy čo najlepšie, sú schopní prekonať omnoho viac prekážok herného sveta ako sólo hráči.

PVE/PVP

 Čo sú ale tie prekážky servera, na ktoré je dobrá fungujúca guilda dobrá. Delíme ich podľa typu na 2 hlavné podskupiny. PVP – player versus player a PVE – player versus environment. Tieto sme si spomenuli už minule. PVP spočíva v porazení nepriateľských hráčov, tímov v špeciálnych zónach, arénach. Bojujete proti skutočným ľuďom takže často je to o šikovnosti a ľudskom faktore uhrať svoju postavu. Tieto súboje vedia byť veľmi zaujímavé a často zdĺhavé pokiaľ obe strany sú dobre zohrané. Mnoho hier preto tieto súboje časovo obmedzuje prípadne pridáva pravidlá tak aby víťazstvo bolo získateľné nie len hrubou silou ale aj s použitím stratégie a dôvtipu.

 PVE na rozdiel od PVP bojuje proti herným mechanikám, nie proti reálnemu hráčovi. Tieto mechaniky majú svoj algoritmus, postup, ktorý musia hráči najskôr identifikovať, a s pomocou svojich spolubojovníkov zdolať patričnú mechaniku. Základom takýchto bojov je nejaký boss. Čo je nepriateľská jednotka/jednotky, proti ktorým hráči bojujú. Tento systém delíme na také 2 základné podskupiny: Party – menšie zoskupenie zväčša do 5-10 ľudí s možnosťou zväčša každodenného opakovania. Raid, väčšia skupina od 10-50 ľudí zväčša na týždennej báze. Parta býva často otázkou pár minút až hodiny, avšak raid môže trvať aj 6-8 hodín podľa dohody, takže sa nato treba patrične pripraviť a robiť si krátke prestávky.

Záver

Takže dnes sme si predstavili tak zbežne druhú polovicu základov zo sveta MMORPG. Povedali sme si o levelovaní, spôsoboch aby sme od svojej postavy vytlačili maximum alebo aspoň dostatok, aby nás nezabilo prvé prasiatko pred mestom, dali sme si pár tipov pre socializáciu a nájdenie si nejakého cechu, popísali sme si aj možnosti pokročilejšieho hrania v skupinách. Nasledujúci článok sa bude konkrétne venovať nejakej, hre kde budeme spoznávať svet na vlastnej koži.

Komentáre

Nebol zatiaľ pridaný žiadny komentár.